niedziela, 6 grudnia 2020

8.12.2020

08.12.2020 r.


Temat: Świąteczne dekoracje.


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

– „Wyruszamy!” – zabawa orientacyjno-porządkowa. R. proponuje dziecku wyprawę do krainy Świętego Mikołaja. Przy dźwiękach dowolnej muzyki świątecznej dziecko „podróżuje samochodem” – porusza się swobodnym biegiem w różnych kierunkach, a gdy melodia cichnie, naśladuje pompowanie koła – wykonuje skłony, naśladuje naciskanie dłońmi na pompkę. Na dźwięk dzwoneczków (łyżka o łyżkę) dziecko tworzy zaprzęgi reniferów i porusza się w rytmie. Gdy dzwonki milkną, zatrzymują się i naśladują rozgarnianie śniegu kopytami.
– „Marsz z przeszkodami” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśniowe. Dziecko porusza się marszem w rytm wystukiwany przez R., wykonuje zadania podawane kolejno przez R.: idzie po lodzie, stawia duże kroki przez zaspy śniegu, idzie na czworakach przez gęste krzaki, czołga się w niskich jaskiniach.
– „Tor przeszkód” – ćwiczenia sprawnościowe. R. z dzieckiem ustawia tor przeszkód z krzeseł, poduszek, klocków itp. Dziecko pokonuje tor.
Po ścieżce – przejście po ścieżce ułożonej z poduszek.
W ciasnych jaskiniach – ślizg pod krzesłami, w leżeniu przodem.
Przez komin – dziecko przekłada zawiązany szalik dorosłego od stóp do głowy, a następnie od góry do dołu, na przemian.
Lodowy most
– dzieci wykonują przejście równoważne po rozłożonym sznurku, omijając przeszkody w postaci klocków.
– „Transportujemy prezenty” – ćwiczenie mięśni wysklepiających stopy. Dziecko chwyta palcami stóp skarpetki i idzie, przenosząc je do koszyka lub miski.
– „Czas na prezent” – ćwiczenie relaksujące. Po trudach podróży do krainy Świętego Mikołaja przyszła pora na prezent. R. proponuje, aby dziecko wybrało swoją ulubioną zabawkę, którą chciałoby się pobawić.
– „Marsz do Mikołaja” – swobodny marsz po pokoju. Dziecko maszeruje śpiewając znaną mu piosenkę o Świętym Mikołaju.

„Niespodzianka” – zabawa plastyczna.
Dzieci czerwoną farbą malują plastikowe butelki po wodzie lub jogurcie (maks. półlitrowe). Farba powinna być gęsta, dobrze kryjąca. Do malowania
wykorzystujemy grube pędzle. Prace ustawiamy do wyschnięcia, będą potrzebne w II części dnia.

„Choinka” – pamięciowe opanowanie wiersza.
Choinka
Bożena Forma
W kącie naszej sali pięknie wystrojona,
panna choineczka uśmiecha się do nas.
Na niej bańki, łańcuch, lampki choinkowe.
Gwiazdeczki prześliczne, złocone, bajkowe.
Na jednej gałązce piernikowe ludki,
a na innej siedzą małe krasnoludki.
Pajacyk, kogucik, maleńkie serduszka,
chrupiące ciasteczka, pachnące jabłuszka.
Wokoło tańczą dzieci, kolędy śpiewają,
na choince świecidełka radośnie wieszają.

R. prosi, aby dziecko podczas słuchania wiersza zapamiętało, jakie ozdoby były na choince. Następnie dziecko opowiada, co zdołało zapamiętać: bombki, łańcuch, lampki, gwiazdki, ludziki z piernika, krasnoludki, pajacyka, kogucika, serduszka, ciasteczka, jabłuszka.  
R. ponownie mówi wiersz (wolno), a dziecko powtarza według kolejności występowanie ozdób w wierszu. Podczas kolejnego powtórzenia dziecko włącza się do deklamowania wiersza. Jednocześnie R. może wprowadzić wyrazy do globalnego czytania: lampki, krasnoludki, pajacyk, kogucik.
Dzieci zdolne dokonują analizy i syntezy głoskowej wybranych nazw ozdób
choinkowych (o łatwej budowie fonetycznej).
 

„Pajacyki przy choince” – zabawa ruchowa.
Dziecko dobiera się w parę z R. lub rodzeństwem – jedno jest pajacykiem. Dziecko porusza się przy dźwiękach utworu „Zima” Antonia Vivaldiego. Gdy muzyka cichnie, dziecko będące pajacykiem stoi nieruchomo. Druga osoba „ustawia” pajacyka – mówi, jak ma ułożyć ręce, nogi, tułów, głowę, a pajacyk to wykonuje. Po wznowieniu muzyki następuje zamiana ról. 


 „Prezenty od Świętego Mikołaja” – zapoznanie dzieci ze zwyczajem obdarowywania prezentami.
Dzieci wspominają swoje spotkanie ze Świętym Mikołajem, opowiadają, jakie emocje im towarzyszyły, jakie prezenty otrzymały. R. opowiada dzieciom legendę o biskupie Mikołaju:
Mikołaj pochodził z Miry, która znajdowała się dawno temu na terenie dzisiejszej Turcji. Jego rodzice byli bardzo bogaci, więc mógł nic nie robić, a i tak nie zabrakłoby mu pieniędzy. On jednak, gdy dorósł, wolał pomagać
biednym. Wykorzystał swój majątek, by kupować im jedzenie, ubrania i inne najpotrzebniejsze rzeczy. Był bardzo dobrym, uczciwym i życzliwym człowiekiem, dlatego mieszkańcy Miry wybrali go na swojego biskupa. Mikołaj wiódł długie dobre życie. Co roku, 6 grudnia, obchodzimy jego imieniny, mikołajki. Dziś na całym świecie są świątynie pod jego wezwaniem.

„Mikołaj” – zabawa plastyczno-techniczna.
Dzieci przynoszą butelki pomalowane na czerwono w I części dnia. R. pyta:
Czy domyślacie się, co będziemy robić z butelek?
(postać Mikołaja). R. daje dziecku watę i gotowe elementy – oczy, usta (można wykonać własnoręcznie). Z kolorowego papieru dzieci wycinają głowę, ręce, buty i naklejają wszystko na butelkę. Na czubku butelki przyklejają czapkę
– formują ją z bibuły. Gotową prace dziecko przyniesie do przedszkola gdy się spotkamy.
Dziecko układa też wyraz Mikołaj z gotowych liter i nakleja na podkładce.

Zapraszamy dziecko na spacer. Obserwowanie świątecznych ozdób na budynkach, wystawach sklepowych, podawanie ich nazw. Wzbogacanie słownictwa dzieci o słowa: lampiony, girlandy. Używanie słownictwa określającego emocje: cudowne, niezwykłe, urocze.
Dla chętnych dzieci na długie popołudnie:
„Choinka” – zabawa plastyczna. Przygotuj zieloną kartkę, nożyczki, klej. Powodzenia.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...