17.06.2020
Temat
dnia: Tęcza po deszczu.
1. Zapraszam
na rozgrzewkę przy muzyce
2. Tęcza
dla dzieci malowana różdżką
3. Jak powstaje tęcza
TĘCZA – to temat naszych
dzisiejszych zajęć. Czy pamiętacie jakie kolory tworzą tęczę?
Oto
one:
Kolory
tęczy występują w następującej kolejności:
czerwony
pomarańczowy
żółty
zielony
niebieski
granatowy
fioletowy
Spróbujcie
samodzielnie, po kolei wymienić kolory tęczy, który z tych kolorów to Wasz
ulubiony?
4. Tęcza- cza cza cza
5. „Zapamiętaj
kolory” – zabawa językowa. R. prosi dziecko
o przypomnienie nazw kolorów, które tworzą tęczę w odpowiedniej kolejności. Dziecko
określa głoskę w nagłosie tych nazw. R. zachęca dziecko do tego, by tworzyło
zdania, które ułatwią zapamiętanie kolejności kolorów tęczy (pierwsze głoski
kolejnych słów odpowiadają pierwszym głoskom nazw kolorów tęczy).
6. Zabawy badawcze- Jeśli rozmawiamy o tęczy, to
nie może ich zabraknąć.
Zabawy badawcze– R, zaprasza dziecko do
zrobienia tęczy.
1. „Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają
wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę.
Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce
trzymanej za latarką obserwują tęczę.
2. „Jak sprowadzić tęczę?” – dzieci kładą
na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają
szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
R. pyta
dziecko: Jak myślisz skąd się wzięła
tęcza? Dzieci próbują wnioskować, po czym R. wyjaśnia, że wiązka światła
białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje
na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w
postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także
we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople
wody opadną lub wyparują.
Wokół rantu talerza
układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek
talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie
przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno.
Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w
bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca
tęcza.
7. „Tęcza”
– praca plastyczna. Dziecko maluje tęczę na dużym arkuszu papieru za pomocą
gąbek, wycina elementy z papieru kolorowego i nakleja pod tęczą, tworząc
dowolny krajobraz
8. Karty pracy
Praca
z KP4. 40 a– rysowanie wyniku przeprowadzonego eksperymentu.
Praca
z KP4. 40 b– kolorowanie mozaiki zgodnie z kodem
9. Akompaniament do piosenki „Tęcza – cza, cza, cza” na dowolnych
instrumentach dostępnych w domu.
Dla
chętnych do wykorzystania również:
Jak
słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały.
Rodzina Treflików- "Tęcza"
Bajka o
chmurze
Jak
rysować tęczę
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz