środa, 17 czerwca 2020

17.06.2020

Temat dnia: Tęcza po deszczu.

1. Zapraszam na rozgrzewkę przy muzyce



2. Tęcza dla dzieci malowana różdżką



3. Jak powstaje tęcza



TĘCZA – to temat naszych dzisiejszych zajęć. Czy pamiętacie jakie kolory tworzą tęczę?

Oto one:
Kolory tęczy występują w następującej kolejności:
czerwony
pomarańczowy
żółty
zielony
niebieski
granatowy
fioletowy

Spróbujcie samodzielnie, po kolei wymienić kolory tęczy, który z tych kolorów to Wasz ulubiony?

4. Tęcza- cza cza cza


 Po zakończeniu piosenki dzieci układają na podłodze tęczę z kolorowych pasków bibuły lub wstążek, zgodnie z kolejnością występowania kolorów. R. podsumowuje zabawę, prosząc dziecko o wymienienie kolejno nazw kolorów, które tworzą tęczę. Zabawę  można też przeprowadzić w języku obcym, np. angielskim (tęcza – rainbow, czerwony – red, pomarańczowy – orange, żółty – yellow, zielony – green, niebieski – blue, granatowy – dark blue, fioletowy – violet).

5. „Zapamiętaj kolory” – zabawa językowa. R. prosi dziecko o przypomnienie nazw kolorów, które tworzą tęczę w odpowiedniej kolejności. Dziecko określa głoskę w nagłosie tych nazw. R. zachęca dziecko do tego, by tworzyło zdania, które ułatwią zapamiętanie kolejności kolorów tęczy (pierwsze głoski kolejnych słów odpowiadają pierwszym głoskom nazw kolorów tęczy).

6. Zabawy badawcze- Jeśli rozmawiamy o tęczy, to nie może ich zabraknąć.
Zabawy badawcze– R, zaprasza dziecko do zrobienia tęczy.
1. „Tęcza w wodzie” – dzieci nalewają wody do miski i wkładają do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę. Kierują snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką obserwują tęczę.
2. „Jak sprowadzić tęczę?” – dzieci kładą na stole kartkę papieru, w odległości około 10 cm nad papierem trzymają szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
R. pyta dziecko: Jak myślisz skąd się wzięła tęcza? Dzieci próbują wnioskować, po czym R. wyjaśnia, że wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Powstaje także we mgle wodnej przy wodospadach i fontannach. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.

 I jeszcze jedna bardzo kolorowa zabawa to zabawa z cukierkami i wodą.
Wokół rantu talerza układamy cukierki w kształcie okręgu, następnie wlewamy powoli na środek talerza wodę i obserwujemy co się dzieje. Ważne aby po wlaniu wody nie przestawiać i nie przesuwać talerza, bo barwniki się rozpłyną nierówno. Najlepiej jak talerz stoi w miejscu. Cukierki zaczynają puszczać barwnik w bardzo efektowny sposób już po kilku sekundach barwiąc wodę niczym powstająca tęcza. 

7. „Tęcza” – praca plastyczna. Dziecko maluje tęczę na dużym arkuszu papieru za pomocą gąbek, wycina elementy z papieru kolorowego i nakleja pod tęczą, tworząc dowolny krajobraz

8. Karty pracy
Praca z KP4. 40 a– rysowanie wyniku przeprowadzonego eksperymentu.

Praca z KP4. 40 b– kolorowanie mozaiki zgodnie z kodem

9. Akompaniament do piosenki „Tęcza – cza, cza, cza” na dowolnych instrumentach dostępnych w domu.

Dla chętnych do wykorzystania również:

Jak słoneczko z chmurką tęczę wyczarowały.


Rodzina Treflików- "Tęcza"

Bajka o chmurze

Jak rysować tęczę


Ściskamy Was mocno i życzymy radosnego dnia! Pani Danka i Pani Asia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...