środa, 17 czerwca 2020


18.06.2020

Temat dnia: Letnia pogoda.

1. Sio zarazki!
Sio zarazki z moich dłoni!

Zaraz mydło was przegoni.
Mycia rączek znam zalety
tuż po wyjściu z toalety.

Przed jedzeniem również sam

ręce wkładam wprost pod kran,
by obiadek smaczny był
i bym zawsze w zdrowiu żył.

Pamiętajcie Kochani o częstym myciu rąk!  

2. „Jaka to pogoda”- zabawa ruchowo – naśladowcza  naśladowanie ruchem zjawisk atmosferycznych z wykorzystaniem umownych symboli.
Słońce - Słoneczna pogoda– swobodny bieg
Chmury – zachmurzenie- powolny chód
Chmury i krople – opady deszczu– marsz z daszkiem z rąk nad głową
Śnieżynka– opady śniegu– rzucanie się śnieżkami
Chmura z błyskawicą– burza– kucnięcie, objecie rękoma kolan.
Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

3. „Skąd wiemy, jaka będzie pogoda?”– pogadanka, której celem jest wzbogacenie wiedzy. Rodzic pyta dziecko, czy to ważne, by wiedzieć, jaka będzie pogoda. Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka, rodzic informuje, że jest to istotne, by wiedzieć, jak się ubrać i nie zachorować. Znajomość pogody pomaga też zaplanować to, co chcemy robić np. czy będziemy mogli wyjść na spacer, czy może będzie bardzo wietrznie i lepiej z tego zrezygnować. Następnie pyta dziecko, gdzie możemy się dowiedzieć, jaka jest prognoza pogody. Mówi, że sprawdzamy to w Internecie czy też w telewizji, jednak nie zawsze pogoda się sprawdza, gdyż jest zmienna i może się zdarzyć, że będzie zupełnie inaczej niż zapowiadano. Rodzic może przekazać dziecku, że osobę, która przygotowuje taką prognozę nazywa się meteorologiem, a osobę, która ją przedstawia w TV – prezenterem/prezenterką pogody.

     

4. "Pogoda"- Wysłuchanie opowiadania Bożeny Formy i rozmowa na temat jego treści.

Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.
- Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno. 
- Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.
– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama. 
- Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.
-  Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama.
– Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady. Adaś wpatruje się w mapę pogody.
-  Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa. Zegar wybija ósmą godzinę.
– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.
– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.  Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.

Po przeczytaniu opowiadania R. zadaje dzieciom pytania: Gdzie wybierał się Adaś? Dlaczego chłopiec był zmartwiony? Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji? Jaka pogoda była na wycieczce?

5. Śpiewające Brzdące– "Pogoda"


6. „Zjawiska atmosferyczne”– R. rozmawia z dzieckiem o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Pyta: Czym różni się lato od innych pór roku? Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas? Prezentuje dzieciom piktogramy zjawisk kojarzących się z latem:  słonko, wiatr, upał, piorun, ulewa. Dzieci dopasowują nazwy do poszczególnych ilustracji. Następnie układają nazwy z liter Alfabetu, rozpoznają i nazywają spółgłoski i samogłoski.

7. „Prognoza pogody”– tworzenie mapy pogody. R. prezentuje mapę Polski, przypina na niej symbole zjawisk pogodowych. Wspólnie z dziećmi odczytuje z mapy prognozę pogody. Nazywa i wskazuje kierunki na mapie: północ, południe, wschód, zachód. Następnie zapowiada pogodę na następne trzy dni, a dzieci samodzielnie tworzą na jej podstawie mapę pogody.
 

8. „Pogodowe rytmy”– zabawa ruchowa. R. prosi dziecko o określenie głosek w nagłosie następujących słów: słońce, deszcz, burza, tęcza. Następnie zachęca dziecko, aby powtarzając rytm: słońce, deszcz, burza, tęcza itd. przypisało jedno słowo każdemu członkowi rodziny w losowy sposób. Dziecko wybiera z Alfabetu literę, która odpowiada głosce w przypisanej mu nazwie. Dzieci tańczą swobodnie do piosenki Tęcza cza-cza-cza”. R. układa zestaw liter w odpowiedniej kolejności, np. s, d, b, t. Podczas przerwy w muzyce wszyscy mają za zadanie ustawić się zgodnie z ułożonym rytmem. R. powtarza zabawę kilka razy, tworząc układy 4-6 elementowe.

9. Karty pracy
Praca z KP4. 41 a – łączenie w pary obrazka z cieniem, odszukiwanie i odczytywanie liter, tworzenie z nich wyrazów

Praca z KP4. 41 b – uzupełnianie ilustracji symbolami pogody, czytanie globalne nazw dni tygodnia.

10. „Prezenter pogody”– zabawa parateatralna. Chętne dzieci stoją przed mapą i zapowiadają pogodę (R. zwraca uwagę na stosowanie czasu przyszłego) 


Kochani, wybierzcie się proszę na spacer w okolicy domu – obserwujcie przyrodę, starajcie się dostrzec wpływ pogody na jej stan. Pamiętajcie, aby ubrać się stosownie do warunków atmosferycznych!

Dla chętnych
Deszczowa chmura – praca plastyczna

Ubu poznaje świat - piosenka o pogodzie



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...