16.06.2020
Temat dnia: Burza.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
1. „Leżenie na piasku” – odtwarzanie figur geometrycznych. Dziecko biega w różnych kierunkach. Gdy R. powie np. trójkąt, stara się ułożyć na podłodze w taki sposób, żeby stworzyć trójkąt obojętnie z jakiej części ciała. Na słowo: kwadrat stara się z części swego ciała stworzyć kwadrat itd. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.
2. „Plażowanie” – dziecko stawia stopę na woreczku gimnastycznym. Na dany sygnał podnosi woreczek palcami stopy. Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą nogą. Następnie w siadzie prostym podpartym przekłada palcami prawej stopy woreczek leżący przy lewej stopie i na odwrót. Na koniec rzuca woreczkiem do celu – dużego pojemnika.
3. „Orzeźwienie” – R. daje dziecku pustą butelkę plastikową. Dzieci w siadzie klęcznym kładą butelkę przed kolanami, dłonie na butelce – odsuwają butelki szybkim ruchem w przód i przysuwają do kolan. Potem w leżeniu przodem zginają ręce w łokciach, dłonie trzymają na ziemi przy barkach, butelkę stawiają w małej odległości od twarzy. Robią głęboki wdech nosem i silny wydech ustami w stronę butelki. Powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie, starając się silnym wydechem przewrócić butelkę. Następnie w leżeniu przodem trzymają butelkę w jednej ręce i przekazują ją ruchem okrężnym z ręki do ręki przed twarzą i za plecami w jednym i w drugim kierunku (ręce cały czas proste w łokciach). Na koniec w leżeniu tyłem trzymają oburącz butelkę za głową. Butelka leży poziomo. Podnoszą nogi i ręce i starają się dotkną stopami butelki, po czym wracają do pozycji wyjściowej.
4. „Pokrzywa” – dziecko siedzi na podłodze rzuca piłkę po kolei do każdego członka rodziny wymieniając nazwy warzyw, owoców, krzewów. Na słowo „pokrzywa” nie można złapać piłki. Kto się pomyli, robi trzy pompki.
3. Burza - bajka
4. „Burza”– zagadka. R. zaprasza dziecko do wysłuchania zagadki Marcina Przewoźniaka.
„Burza” Marcin Przewoźniak
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę)
Po przeczytaniu zagadki R. prosi dziecko, aby nazwało dźwięki, które w niej opisano. Następnie prowadzi rozmowę: Jak należy się zachować w czasie burzy? Dziecko formułuje swoje przypuszczenia lub dzieli się swoją wiedzą. Następnie R. podsumowuje zdobyte informacje.
Podczas burzy:
– należy unikać wysokich obiektów;
– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;
– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.
5. Jak się zachować w czasie burzy?
6. „Kapie, pada, leje” – szukanie wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi.
Kojarzenie dźwięków:
– uderzenia palcami w bębenek (garnek) – kapie, kropi,
– przesuwanie palcami po bębenku – siąpi, mży,
– uderzanie pałeczką – pada,
– mocne uderzanie pałeczką – leje.
Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:
– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,
– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,
– ulewa – tupanie nogami.
7. „Skąd się bierze burza?”– eksperyment.
R. proponuje dziecku przeprowadzenie doświadczenia, do którego będą potrzebne: szklanka, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny. R. przygotowuje instrukcję obrazkowo-wyrazową, na podstawie której dzieci wykonują eksperyment. R. prosi, by dziecko zapisywało lub rysowało wyniki eksperymentu. Instrukcja obrazkowa:
1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko,
2. Nadmuchujemy balonik,
3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku,
4. Zbliżamy palec do brzegu blachy. Po zakończeniu eksperymentu i zapisaniu wniosków
R. pyta dziecko: Co zauważyłeś? (przepływ prądu) Jak to wytłumaczyć? (W wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne – prąd, i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy). R. wspólnie z dzieckiem sprawdza notatki dotyczące eksperymentu i wyjaśnia dziecku zaobserwowaną sytuację i zjawisko fizyczne, które nastąpiło.
8. Burza- doświadczenie
9. Praca z KP4. 39 b – poruszanie się zgodnie z kodem, kolorowanie obrazków
10. „Burza”– przypomnienie poznanych wiadomości o burzy.
R. pyta dziecko:
– Jak należy zachować się podczas burzy, gdy jesteśmy w domu? (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)
- Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem? (schronić się w bezpiecznym miejscu, w budynku, w jaskini, w aucie itp.)
- Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna? (piorunochron)
– Czego należy unikać podczas burzy? (nie wolno chować się pod drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)
Dla chętnych do wykorzystania
Burza - wiersz
Chmury- wideo edukacyjne
Potęga burzy- Jak powstaje?
Burza – piosenka
Pamiętajcie kochani, że nawet po największej burzy wychodzi słońce i można zobaczyć tęczę! Miłego dnia!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz