wtorek, 19 maja 2020


20.05.2020

Temat dnia: Oswajamy się z ciemnością.

1. Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami - trening fitness dla dzieci

2. „Lustra” – dziecko tworzy parę z rodzicem i ustalają, która z osób jest „lustrem”. Zadaniem „lustra” jest jak najdokładniejsze odtworzenie ruchów i mimiki dziecka, które się w nim odbija. R. określa i mierzy czas zabawy, np. klepsydrą lub minutnikiem widocznym dla dziecka. Po upływie tego czasu następuje zamiana ról.

3. Czarna jama – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. R. zaprasza dziecko do wysłuchania utworu. Podkreśla, na co powinno zwrócić szczególną uwagę: Zastanów się, proszę, kto jest bohaterem utworu – chłopiec czy dziewczynka? Czego boi się bohater wiersza? Co to jest „lęk”? Czym jest „czarna jama” z wiersza?

Czarna jama  
Joanna Papuzińska


Nie wie tata ani mama,
że jest w domu czarna jama…
Czarna, czarna, czarna dziura
bardzo straszna i ponura.
Gdy w pokoju jestem sam
lub gdy w nocy się obudzę,
to się boję spojrzeć tam.
Tam jest chyba mokro, ślisko,
 jakby przeszło ślimaczysko…
Musi żyć tam wstrętne zwierzę,
co ma skołtunione pierze,
i do łóżka mi się wepchnie!
To jest gęba rozdziawiona,
wilczym zębem obrębiona,
coś w niej skrzeknie, chrypnie,
wrzaśnie i ta gęba się zatrzaśnie…
Ła! Ojej, tato, ojej, mamo,
uratujcie mnie przed jamą!
Nie zamykaj, mamo, drzwi,
bo jest bardzo straszno mi. 
A w dodatku w tamtej jamie
coś tak jakby mruga na mnie,
że mam przyjść…
Może tkwi tam mała bieda,
która rady sobie nie da?
Którą trzeba poratować?
Może leżą skarby skrzacie?
Więc podczołgam się jak kot.
Ja – odważny, ja – zuchwalec
wetknę w jamę jeden palec.
I wetknąłem aż po gardło,
ale nic mnie nie pożarło.
Więc za palcem wlazłem cały.
Wlazłem cały!
No i już. Jaki tu mięciutki kurz.
Chyba będę miał tu dom.
Chyba to jest pyszna nora,
nie za duża, lecz dość spora.
Latareczkę małą mam.
Nie ma w domu żadnych jam!

R. prowadzi rozmowę na temat wiersza, pomagając dziecku pytaniami: 
Czy narratorem wiersza jest chłopiec, czy dziewczynka? 
Po czym to poznałeś? 
Czego boi się bohater wiersza? 
Co to jest „lęk”?
 Czy to dobrze, czy źle się bać? 
Jakie są sposoby poradzenia sobie z lękiem przed nieznanym? 
Czym jest „czarna jama” z opowiadania? 
Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?

4. „Co widzisz w ciemności?” – R. proponuje, by dziecko schowało głowę pod kocem lub chustą i doświadczyło ciemności. R. zachęca, ale jeśli dziecko czuje lęk, może nie skorzystać z propozycji. Po zabawie dziecko dzieli się wrażeniami na temat tego, co widziało w ciemności.

5. „Budujemy czarną jamę” – przestrzenna praca plastyczna. Zadaniem dziecka jest wykonanie „czarnej jamy”, w której następnie schowa swoje lęki i obawy. Jama powinna być wykonana z gazet i mieć przestrzenną formę. Musi być na tyle duża, żeby mogło się w niej schować dziecko. Dziecko ma do dyspozycji dużą liczbę gazet, taśmę klejącą przezroczystą i papierową, nożyczki, klej. R. może zasugerować, że dobrze byłoby zbudować jamę na jakiejś konstrukcji, np. na krześle, budowli z klocków. Dziecko podejmują decyzję co do techniki.
R. wspiera je w tych zadaniach. Po skończonej pracy dziecko wchodzi do „czarnej jamy” i symbolicznie zostawia w niej swoje lęki.

6. Karty pracy 
Praca z KP4.22a – łączenie kropek zgodnie z instrukcją, rysowanie linii po śladzie według symbolicznych wskazówek. 
Praca z KP4.28a – kącik grafomotoryczny, pisanie po śladzie wyrazów określających emocje.

7. Scotty- "The black pearl"Zabawa na rozładowanie i pobudzanie energii



8. Gra "Dopasuj emocje"

Kochane Dzieci, życzymy Wam radosnego dnia! Pani Danka i Pani Asia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...