20.05.2020
Temat
dnia: Oswajamy się z ciemnością.
1. Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami -
trening fitness dla dzieci
2. „Lustra”
– dziecko tworzy parę z rodzicem i ustalają, która z osób jest „lustrem”.
Zadaniem „lustra” jest jak najdokładniejsze odtworzenie ruchów i mimiki dziecka,
które się w nim odbija. R. określa i mierzy czas zabawy, np. klepsydrą lub
minutnikiem widocznym dla dziecka. Po upływie tego czasu następuje zamiana ról.
3. Czarna
jama – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. R.
zaprasza dziecko do wysłuchania utworu. Podkreśla, na co powinno zwrócić
szczególną uwagę: Zastanów się, proszę,
kto jest bohaterem utworu – chłopiec czy dziewczynka? Czego boi się bohater
wiersza? Co to jest „lęk”? Czym jest „czarna jama” z wiersza?
Czarna
jama
Joanna Papuzińska
Nie wie tata ani mama,
że jest w domu czarna jama…
Czarna, czarna, czarna dziura
bardzo straszna i ponura.
Gdy w pokoju jestem sam
lub gdy w nocy się obudzę,
to się boję spojrzeć tam.
Tam jest chyba mokro, ślisko,
jakby przeszło ślimaczysko…
Musi żyć tam wstrętne zwierzę,
co ma skołtunione pierze,
i do łóżka mi się wepchnie!
To jest gęba rozdziawiona,
wilczym zębem obrębiona,
coś w niej skrzeknie, chrypnie,
wrzaśnie i ta gęba się zatrzaśnie…
Ła! Ojej, tato, ojej, mamo,
uratujcie mnie przed jamą!
Nie zamykaj, mamo, drzwi,
bo jest bardzo straszno mi.
A w dodatku w tamtej jamie
coś tak jakby mruga na mnie,
że mam przyjść…
Może tkwi tam mała bieda,
która rady sobie nie da?
Którą trzeba poratować?
Może leżą skarby skrzacie?
Więc podczołgam się jak kot.
Ja – odważny, ja – zuchwalec
wetknę w jamę jeden palec.
I wetknąłem aż po gardło,
ale nic mnie nie pożarło.
Więc za palcem wlazłem cały.
Wlazłem cały!
No i już. Jaki tu mięciutki
kurz.
Chyba będę miał tu dom.
Chyba to jest pyszna nora,
nie za duża, lecz dość spora.
Latareczkę małą mam.
Nie ma w domu żadnych jam!
R. prowadzi rozmowę na temat
wiersza, pomagając dziecku pytaniami:
Czy
narratorem wiersza jest chłopiec, czy dziewczynka?
Po czym to poznałeś?
Czego
boi się bohater wiersza?
Co to jest „lęk”?
Czy to dobrze, czy źle się bać?
Jakie
są sposoby poradzenia sobie z lękiem przed nieznanym?
Czym jest „czarna jama” z
opowiadania?
Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?
4. „Co widzisz w ciemności?” – R. proponuje, by dziecko
schowało głowę pod kocem lub chustą i doświadczyło ciemności. R. zachęca, ale
jeśli dziecko czuje lęk, może nie skorzystać z propozycji. Po zabawie dziecko
dzieli się wrażeniami na temat tego, co widziało w ciemności.
5. „Budujemy
czarną jamę” – przestrzenna praca plastyczna.
Zadaniem dziecka jest wykonanie „czarnej jamy”, w której następnie schowa swoje
lęki i obawy. Jama powinna być wykonana z gazet i mieć przestrzenną formę. Musi
być na tyle duża, żeby mogło się w niej schować dziecko. Dziecko ma do
dyspozycji dużą liczbę gazet, taśmę klejącą przezroczystą i papierową, nożyczki,
klej. R. może zasugerować, że dobrze byłoby zbudować jamę na jakiejś
konstrukcji, np. na krześle, budowli z klocków. Dziecko podejmują decyzję co do
techniki.
R. wspiera je w tych zadaniach. Po
skończonej pracy dziecko wchodzi do „czarnej jamy” i symbolicznie zostawia w
niej swoje lęki.
Praca z KP4.22a – łączenie kropek zgodnie z
instrukcją, rysowanie linii po śladzie według symbolicznych wskazówek.
Praca
z KP4.28a – kącik grafomotoryczny, pisanie po
śladzie wyrazów określających emocje.
7. Scotty- "The black pearl"- Zabawa
na rozładowanie i pobudzanie energii
8. Gra "Dopasuj
emocje"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz