poniedziałek, 11 maja 2020


11.05.2020 (poniedziałek)
Temat dnia: Instrumenty muzyczne         

Drodzy rodzice, dzisiaj (poniedziałek) w godzinach od 9.00 do 12.00 będzie można jeszcze zakupić zdjęcia portretowe dzieci. Cena za jedno zdjęcie (format A3) 12  zł.

1. Zabawy poranne  
Podaj woreczek – zabawa w parach. Dzieci stoją w parach z rodzicem , tyłem do siebie, dotykając się ple­cami, pośladkami i nogami. Nogi w lekkim rozkroku, stopy mocno przylegają do podłogi. Jedna osoba  z pary trzyma w ręku woreczek gimnastyczny. Rodzice i dzieci przekazują sobie woreczek, wykonując skręt tułowia raz w lewą, raz w prawą stronę. Należy zwrócić uwagę, aby  nie odrywać stóp od podłoża oraz nie odsuwać się od siebie. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie.
Miesiące w roku – dzieci wysuwają jedną nogę do przodu z podskokiem, następnie zamieniają nogi. Podczas przeskakiwania z nogi na nogę wymawiają kolejno nazwy miesięcy. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie.

Przypomnij sobie naszą zabawą przy muzyce
"A ram,  sam sam"

2. Najlepszy instrument – rodzic  zaprasza dziecko do słuchania wiersza. Przed przeczytaniem utworu prosi, aby dziecko zwróciło szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o któ­rym pisze autor.


Najlepszy instrument 
Wojciech Próchniewicz

 Jest taki instrument na świecie,

dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
on ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
słucha się w zimie i w lecie,
w upał i gdy deszcz leje,
on wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
i już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
nie zniknie − bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim − zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
i zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
twój wierny, dźwięczny przyjaciel.

Rodzic prowadzi rozmowę z dziećmi:
Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?
Czy każdy z nas ma taki instrument?
W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?
Czym się różni od tradycyjnych instrumentów? W czym jest podobny?
                         
3. Grająca woda  zabawa badawcza. Dziecko siedzi przy stole. Przed każdym dzieckiem stoi kieliszek na nóżce, a na stoliku butelka lub inne naczynie z wodą. Rodzic  prosi, aby dziecko suchym palcem pocierało wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli. Pyta: Czy słyszysz jakieś dźwięki? Suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka. Następnie dziecko wykonuje tę samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry. Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal powinien stać na stole. Rodzic: Czy teraz słyszysz dźwięk? Jeśli dziecko wykonało ćwiczenie prawi­dłowo – usłyszy dźwięk. Następnie dziecko wlewa do kieliszka trochę wody i ponownie próbuje grać na nim mokrym palcem. Z kieliszka wydobywa się dźwięk. Rodzic  zachęca dziecko, by spróbowało porównać dźwięki, jeśli np. do trzech kieliszków wleją różną ilość wody. 
Po wielu próbach Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy: Jak myślisz, dlaczego, gdy pocieraliśmy kieliszek suchym palcem, nie było słychać dźwięków? A dlaczego dźwięki są różne, gdy wlejemy mniej i więcej wody?  To jest fala dźwiękowa. Palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody, wysokość dźwięku się obniża.

Aby pokazać drgania szkła, Rodzic. może przyczepić do kieliszka piłeczkę pingpongową na nitce i za­demonstrować dziecku raz jeszcze wprawianie kieliszka w drganie. Podczas pocierania palcem brzegu kieliszka piłeczka będzie się odchylać.

4. Jak je podzielić? – Rodzic prezentuje dziecku różne instrumenty: trójkąty, janczary, bębenki, tam­buryna, klawesy i inne... Zaprasza dziecko do zabawy: Czy znasz nazwy tych instrumentów? Proszę, spróbuj podzielić ich nazwy na głoski. Wybierz takie instrumenty, któ­re są do siebie podobne. Co je łączy? Czym się różnią? Dlaczego tak wybrałeś?

Trójkąt


Janczary

Bębenek

Klawesy
Tamburyn

Marakasy
Talerze

5. H jak harfa – prezentacja litery w wyrazie. KP 16 a  Rodzic  prosi dziecko o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: har-fa, jednocześnie wskazuje kolejne pola na planszy. Dziecko wraz z rodzicem  liczy sylaby w wyrazie, wytupuje, dotyka podłogę palcem.
Następnie rodzic  wskazuje na planszy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czer­wonych (samogłoski), i prowadzi zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej z sylabową. Dziecko przelicza głoski, wspomagając się polami widocznymi na tablicy.
Rodzic  prezentuje  sposób pisania liter Hh. Prosi dziecko, by napisało litery palcem na dywanie i w powietrzu. Zwraca uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze.
6.Spacer po h – rodzic układa ze sznurka  kształt litery w różnych rozmiarach (3–4 litery, w oddaleniu od siebie). Prosi dziecko o zdjęcie kapci i spacer stopa za stopą po sznurku , zgodnie z kierunkiem pisania.
Praca z KP4.16a – identyfikowanie i zakreślanie liter Hh, rysowanie pętli wokół obrazków.
Praca z KP4.16b – pisanie liter Hpo śladzie, czytanie zdań metodą sylabową.
Praca z KP4.20a – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie liter hH, pisanie zdania po śladzie.
7. Clap, clap song– zagraj wspólnie z orkiestrą. Wykorzystaj drewniane lub zwykłe łyżki i pokrywki od garnka lub krzesło a może wymyślisz zupełnie inny instrument? Miłej zabawy:)



Pamiętajcie w ciągu dnia o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.

Udanego tygodnia. Pozdrawiamy:) Pani Danka i Pani Asia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...