11.05.2020 (poniedziałek)
Temat dnia: Instrumenty muzyczne
Drodzy
rodzice, dzisiaj (poniedziałek) w godzinach od 9.00 do 12.00 będzie można
jeszcze zakupić zdjęcia portretowe dzieci. Cena za jedno zdjęcie (format A3)
12 zł.
1. Zabawy poranne
Podaj woreczek – zabawa w parach. Dzieci stoją w parach
z rodzicem , tyłem do siebie, dotykając się plecami, pośladkami i nogami. Nogi
w lekkim rozkroku, stopy mocno przylegają do podłogi. Jedna osoba z
pary trzyma w ręku woreczek gimnastyczny. Rodzice i dzieci
przekazują sobie woreczek, wykonując skręt tułowia raz w lewą, raz w prawą
stronę. Należy zwrócić uwagę, aby nie odrywać stóp od podłoża oraz
nie odsuwać się od siebie. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie.
Miesiące w roku – dzieci wysuwają jedną nogę do przodu z
podskokiem, następnie zamieniają nogi. Podczas przeskakiwania z nogi na nogę
wymawiają kolejno nazwy miesięcy. Zabawa może być prowadzona w różnym tempie.
Przypomnij sobie naszą zabawą przy muzyce
"A ram, sam sam"
2. Najlepszy instrument – rodzic zaprasza dziecko
do słuchania wiersza. Przed przeczytaniem utworu prosi, aby dziecko zwróciło
szczególną uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o którym
pisze autor.
Najlepszy
instrument
Wojciech Próchniewicz
dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie melodie
najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
on ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
słucha się w zimie i w lecie,
w upał i gdy deszcz leje,
on wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
i już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
nie zniknie − bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim − zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
i zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
twój wierny, dźwięczny przyjaciel.
Wygrywa wszystkie melodie
najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do ucha,
on ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy jest przecież,
słucha się w zimie i w lecie,
w upał i gdy deszcz leje,
on wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą wszędzie
i już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
nie zniknie − bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim − zaśpiewaj!
On się natychmiast odezwie
i zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz radośnie
na przykład o słonku lub wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna cię,
twój wierny, dźwięczny przyjaciel.
Rodzic prowadzi rozmowę z dziećmi:
Co autor wiersza nazywa najlepszym instrumentem?
Czy każdy z nas ma taki instrument?
W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?
Czym się różni od tradycyjnych instrumentów? W czym jest podobny?
3. Grająca woda – zabawa badawcza. Dziecko siedzi przy
stole. Przed każdym dzieckiem stoi kieliszek na nóżce, a na stoliku butelka lub
inne naczynie z wodą. Rodzic prosi, aby dziecko suchym palcem
pocierało wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli. Pyta: Czy
słyszysz jakieś dźwięki? Suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka. Następnie
dziecko wykonuje tę samą czynność, ale tym razem palec powinien być mokry.
Należy trzymać kieliszek mocno za nóżkę, żeby się nie przesuwał, ale nadal
powinien stać na stole. Rodzic: Czy teraz słyszysz dźwięk? Jeśli
dziecko wykonało ćwiczenie prawidłowo – usłyszy dźwięk. Następnie dziecko
wlewa do kieliszka trochę wody i ponownie próbuje grać na nim mokrym palcem. Z
kieliszka wydobywa się dźwięk. Rodzic zachęca dziecko, by spróbowało
porównać dźwięki, jeśli np. do trzech kieliszków wleją różną ilość wody.
Po
wielu próbach Rodzic zaprasza dziecko do rozmowy: Jak myślisz,
dlaczego, gdy pocieraliśmy kieliszek suchym palcem, nie było słychać dźwięków?
A dlaczego dźwięki są różne, gdy wlejemy mniej i więcej wody? To
jest fala dźwiękowa. Palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei
pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają
fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka nalewamy więcej wody, wysokość dźwięku się
obniża.
Aby pokazać drgania szkła, Rodzic. może przyczepić do kieliszka piłeczkę
pingpongową na nitce i zademonstrować dziecku raz jeszcze wprawianie kieliszka
w drganie. Podczas pocierania palcem brzegu kieliszka piłeczka będzie się
odchylać.
4. Jak je podzielić? – Rodzic prezentuje
dziecku różne instrumenty: trójkąty, janczary, bębenki, tamburyna, klawesy i
inne... Zaprasza dziecko do zabawy: Czy znasz nazwy tych instrumentów?
Proszę, spróbuj podzielić ich nazwy na głoski. Wybierz takie instrumenty, które
są do siebie podobne. Co je łączy? Czym się różnią? Dlaczego tak wybrałeś?
Trójkąt
Janczary
Bębenek
Klawesy
Tamburyn
Marakasy
Talerze
5. H jak harfa – prezentacja litery w wyrazie. KP
16 a Rodzic prosi dziecko o wyklaskanie słowa zgodnie
z modelem sylabowym: har-fa, jednocześnie wskazuje kolejne pola na planszy.
Dziecko wraz z rodzicem liczy sylaby w wyrazie, wytupuje, dotyka
podłogę palcem.
Następnie rodzic wskazuje na planszy model głoskowy wyrazu z pól
niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), i prowadzi zabawę z
analizą głoskową tak jak wcześniej z sylabową. Dziecko przelicza głoski,
wspomagając się polami widocznymi na tablicy.
Rodzic prezentuje sposób pisania liter H, h.
Prosi dziecko, by napisało litery palcem na dywanie i w powietrzu. Zwraca uwagę
na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze.
6.Spacer po h – rodzic układa ze
sznurka kształt litery h w różnych rozmiarach (3–4
litery, w oddaleniu od siebie). Prosi dziecko o zdjęcie kapci i spacer stopa za
stopą po sznurku , zgodnie z kierunkiem pisania.
Praca z KP4.16a – identyfikowanie i zakreślanie liter H, h,
rysowanie pętli wokół obrazków.
Praca z KP4.16b – pisanie liter H, h po
śladzie, czytanie zdań metodą sylabową.
Praca z KP4.20a – kącik grafomotoryczny, samodzielne pisanie
liter h, H, pisanie zdania po śladzie.
7. Clap, clap
song– zagraj wspólnie z orkiestrą. Wykorzystaj drewniane lub zwykłe łyżki i
pokrywki od garnka lub krzesło a może wymyślisz zupełnie inny instrument? Miłej
zabawy:)
Pamiętajcie w ciągu dnia o higienie rąk i stosowaniu zwrotów
grzecznościowych.
Udanego
tygodnia. Pozdrawiamy:) Pani Danka i Pani Asia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz