27.04.2020
(poniedziałek)
Temat
dnia: Polskie
symbole narodowe
1. Zabawy poranne:
Koty na parapecie – dzieci chodzą na czworaka (na
kolanach i dłoniach) po podłodze, rozglądając się uważnie. Na hasło rodzica.: Kotki
na parapecie zwijają się w kłębek i leżą nieruchomo aż do momentu, gdy
rodzic powie: Kotki na spacer.
Ruchomy dywan – dzieci leżą na podłodze
zwrócone głowami w jedną stronę, z rękoma blisko ciała. Na hasło rodzica dzieci
przetaczają się w jedną stronę. Kiedy doturlają się do ściany, próbują
przetoczyć się w drugą stronę.
Tydzień – dzieci stoją nogi są złączone. Zadaniem dzieci jest
przeskakiwanie do przodu i do tyłu z jednoczesnym wymawianiem nazw dni
tygodnia.
Wahadło– dzieci stoją, ręce na biodrach.
Przenoszą ciężar ciała z jednej nogi na drugą, huśtając się jak wahadło.
Głaz– dzieci siedzą w kole w siadzie
skrzyżnym. Ręce wyprostowane w łokciach trzymają nad głową. Zadaniem dzieci
jest jak najwolniejsze przeniesienie wyobrażonego ciężkiego głazu trzymanego w
rękach na głowę. Kiedy to nastąpi – w podobny sposób mają unieść wyobrażony
głaz aż do wyprostowania łokci. Rodzic
przypomina, by dzieci nabierały powietrza nosem, a wypuszczały je
ustami.
2. Słuchanie opowiadania "Kotylion" Piotra Wilczyńskiego
Pani
Kasia opowiadała nam w przedszkolu o naszych barwach narodowych i o różnych
symbolach narodowych. – A to jest nasze godło, czyli znak wszystkich Polaków –
i pokazała na obrazek, który wisi na ścianie w naszej sali. – Jak myślicie, co
on przedstawia?
-
To jest ptak, bo ma skrzydła i dziób – zawołała Helcia.
-
A, co to za ptak? – zawołał Bartek.
-
Naszym godłem jest orzeł – odpowiedziała pani – i właśnie teraz, nauczymy się
pięknego wiersza, który zna każdy Polak.(Rodzic czyta a dzieci powtarzają):
—
Kto ty jesteś?
—
Polak mały.
—
Jaki znak twój?
—
Orzeł biały.
—
Gdzie ty mieszkasz?
—
Między swemi.
—
W jakim kraju?
—
W polskiej ziemi.
—
Czym ta ziemia?
—
Mą Ojczyzną.
—
Czem zdobyta?
—
Krwią i blizną.
—
Czy ją kochasz?
—
Kocham szczerze.
—
A w co wierzysz?
—
W Polskę wierzę.
Pani Kasia mówiła, że pojutrze będzie Święto Flagi, i że wtedy nie będziemy
szli do przedszkola. Za to wszyscy, to znaczy mama, tata, dziadek i ja,
pójdziemy oglądać obchody. Ale na razie musimy się do tego święta przygotować.
Bo my też chcemy pokazać, że jesteśmy dumni z naszej flagi.
Gdy
wrócimy do przedszkola, całe popołudnie robiliśmy z dziadkiem świąteczne
dekoracje. – Mamo, mamo zobacz – pomaczałem do mamy flagą.
- Piękna flaga. Sami ją zrobiliście? – mama uśmiechała się. Dziadek właśnie
wszedł do pokoju. – Tak Grażynko, a za chwilę będziemy robić dla wszystkich
kotylion.
-
Dziadku. Co to jest kotylion? – spytałem.
Kotylio-n
to jest taka kokarda w kształcie koła. Nosi się go na czapce albo przypięty do
ubrania. To jest taki symbol, patriotyczna odznaka. Nasza kokarda narodowa ma
te same kolory, co flaga. Kolor biały to kolor naszego białego orła, a czerwony
to kolor tarczy, na której tego orła się przedstawia – dziadek tłumaczył mi
cierpliwie. Usiedliśmy przy stole. Dziadek wycinał nożyczkami kółka małe i
duże.
-Michałku.
Podaj mi proszę, klej – powiedział dziadek. Naklęliśmy białe, bibułkowe środki,
a jak tylko wyschną, przyczepi się agrafką do przypięcia i będą gotowe.
Dziś od samego rana nie mogłem spokojnie usiedzieć. Po prostu nie mogłem się
doczekać, kiedy już będą obchody. Wzięliśmy ze sobą flagę tę, którą zrobiłem
wczoraj z dziadkiem. I wszyscy mieliśmy przypięte do kurtek kotyliony.
Przyjechaliśmy na Plac Zamkowy i właśnie zaczęły się pokazy. Żołnierze w
zielonych mundurach chodzili parami, a potem czwórkami i robili różne
sztuczki z karabinami.
- To jest pokaz musztry paradnej – powiedział dziadek.
- A co to musztra, dziadku?
- Musztra to jest taki trening. Żołnierze muszą być dobrze wyszkoleni i bardzo
sprawni. Ćwiczą, więc razem na poligonie, żeby byli wytrzymali. Podczas różnych
świąt pokazuje taką musztrę i możemy wtedy zobaczyć, jak są wytrenowani,
żebyśmy mogli być z nich dumni i czuć się bezpiecznie.
A potem tata jeszcze powiedział, że to jest bardzo ważne, żeby wiedzieć, kim
jesteśmy, gdzie jest nasza ojczyzna. Wtedy lepiej i chętniej pracujemy dla
siebie nawzajem, bo wszyscy razem budujemy Polskę.
- A wiesz, Michałku, że nie zawsze była Polska. Było tak kiedyś, że chciano nam
zabrać ojczyznę. Były wojny i powstania, ale dziś mamy wolny kraj i musimy znać
naszą historię. I dla tego świętujemy naszą flagę, bo to jest znak wszystkich
Polaków.
Nagle w górze zahuczało tak, że nic nie było słychać. Wszyscy popatrzyliśmy na
niebo, a tam nad nami przeleciało sześć samolotów, równiutko jeden nad drugim.
I naraz wypuściły smugi kolorowego dymu. Trzy samoloty wypuściły biały, a trzy
czerwony dym i na niebie z tego dymu powstała wielka biało – czerwona
flaga. I machaliśmy do pilotów naszymi flagami, które zrobiliśmy z dziadkiem.
Potem poszliśmy na spacer i lody.
Wieczorem, kiedy już leżałem w łóżku, przyszedł do mnie tata. Co wieczór
przychodzi, żeby mi poczytać bajkę. Czasami też mi opowiada różne ciekawe
historie. – Tatusiu, a dlaczego Orzeł Biały jest naszym znakiem? – spytałem.
- Opowiem Ci legendę o trzech braciach. Dawno temu nasi przodkowie wędrowali w
poszukiwaniu krainy, w której mogliby zamieszkać. Ich wodzami byli bracia:
Lech, Czech i Rus. Pewnego dnia przybili do pięknej doliny, gdzie rosły
piękne lasy, płynęły wartkie rzeki pełne ryb, a ziemia była urodzajna. Słońce
już zachodziło i zabarwiło niebo na czerwono. Nagle na górze dał się słyszeć
krzyk jakiegoś ptaka. Bracie podnieśli głowy i ujrzeli krążącego na ich głowami
białego orała. Wtedy Lech powiedział: - To jest dla mnie znak, że ze swoim
ludem mam zostać w tej ziemi. Bracia pożegnali się serdecznie. Czech wraz ze
swoim plemieniem poszedł na południe, a Rus na wschód. Lech zaś zbudował
warowny gród nieopodal wielkiego, starego dębu, na którym było gniazdo tego
orła i nazwał ten gród Gnieznem. Na pamiątkę wydarzenia Lech przyjął znak
białego orła na czerwonym tle, jako herb swojego państwa, a my jesteśmy
potomkami Lecha.
Rodzic zadaje pytania
dziecku dotyczące opowiadania: jakie kolory ma flaga Polski oraz co znajduje
się na godle? Dlaczego należy szanować flagę? Jak wygląda kotylion? Jakie mamy
symbole narodowe? Jak nazywa się nasza ojczyzna?
3. Polak mały
4.Mazurek
Dąbrowskiego
– rodzic
wprowadza dzieci do właściwego słuchania hymnu narodowego: W jakich
okolicznościach słyszycie hymn Polski? Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest
odgrywany, gdy Polacy zwyciężą w ważnym turnieju? W jaki sposób powinniśmy
słuchać hymnu?. Następnie odtwarza nagranie hymnu i prosi dzieci, żeby
wstały i spróbowały go zaśpiewać.
Mazurek Dąbrowskiego
sł. Józef Wybicki, muz. autor nieznany
Jeszcze Polska nie
zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Ref.: Marsz, marsz, Dąbrowski, Z ziemi włoskiej do Polski, Za twoim
przewodem Złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Ref.: Marsz, marsz…
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Ref.: Marsz, marsz…
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Ref.: Marsz, marsz…
5. Flaga
Polski – praca plastyczna. Rodzic
prezentuje dzieciom flagę Polski. Następnie dzieci dzielą kartkę papieru na
dwie połowy. Dolną część malują lub kolorują na czerwono. Przyklejają patyczek.
Gotowe. Prawda, że łatwe? Sprawdź podczas spaceru czy powiewa na wietrze. Czy
wiesz, że 2 maja jest Dzień Flagi?
6.Układamy
napis – rodzic pokazuje napis
Polska
dzieci odczytują, szukają w starej gazecie
potrzebne litery, wycinają i naklejają na górnej części kartki taki sam napis. Pamiętajcie, że pierwsza litera
musi być wielka, bo wszystkie imiona rozpoczynamy od wielkiej litery.
Polska to imię naszej ojczyzny. Może pod napisem narysujecie krajobraz Polski ? Pamiętajcie
żeby włożyć pracę do teczki.
Praca z
KP4.11a –
czytanie prostych wyrazów, pisanie wyrazów po śladzie, wycinanie napisów i
przyklejanie pod właściwymi ilustracjami.
Praca z
KP4.11b – wpisywanie
liter do kratek według instrukcji, odczytywanie haseł, kolorowanie rzek na
mapie.
W dowolnym momencie - określenie emocji przez dziecko (i
pozostałych członków rodziny) – poprzez wybór odpowiedniego symbolu
|
|
|
7. Pełnienie dyżurów – zostań dyżurnym w swoim domu – poustawiaj i posprzątaj naczynia
ze stołu, ułóż zabawki na miejsce. Na pewno będziesz wzorowym dyżurnym:)
8. Dodatkowe karty pracy – jeśli chcesz poćwicz dodawanie.
Pamiętaj o stosowaniu zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach
w ciągu całego dnia i częstym myciu rąk. Udanego tygodnia :) Pani Danka i Pani Asia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz