czwartek, 23 kwietnia 2020


24.04.2020 (piątek )

Temat dnia: Wiem, jak chronić moją planetę   

1.Gazetowa joga – joga dla dzieci 


 
2. Zabawy z gazetą zastanów się  jak mógłbyś  pobawić się zwykłą gazetą. Na pewno  doszedłeś do wniosku że można ją:  podrzeć na paski,  zrobić np. czapkę  czy  samolot, a może wachlarz, zrobić kulkę i celować do kosza. Ciekawa jestem co jeszcze przyjdzie Ci do głowy?  Może pochwalisz  się swoim pomysłem!


3. Mniej czy więcej? – zabawa matematyczna. Wprowadzenie znaków nierówności
Rodzic  zaprasza dzieci do wysłuchania opowieści, ilu­struje ją przedmiotami:
W pewnej sali stały dwa kosze na śmieci  rodzic rozkłada dwie gazety. W jed­nym z nich leżały trzy butelki. Dziecko  wkłada 3 puste butelki na jedną, w drugim pięć bute­lek ( 5 pustych butelek na drugą). W którym koszu było więcej butelek? Dzieci wskazują prawidłową odpowiedź. Rodzic tłumaczy: Wielka szufla śmieciarki otwiera się szeroko w tę stronę, gdzie jest więcej śmieci. Jak myślicie, w którą stronę się otworzy? Rodzic  układa znak > z dwóch pasków papieru lub kredek..
Rodzic mówi dalej: wyobraźcie sobie krokodyla, który uwielbia ryby. Rodzic rysuje. Z prawej strony kartki - 2 ryby,  z lewej - 4. Jak myślisz w którą stronę obróci krokodyl swoją paszczę? Paszcza krokodyla to znak  <   lub >  zawsze otwarta w tę stronę, gdzie jest więcej rybek. Rybkami mogą być guziki, paszczę krokodyla zrób z kredek. Kolejnym krokiem jest ilustrowanie zadania cyframi zamiast przedmiotów.

Praca z KP4.4a – pisanie po śladzie znaków < i >, porównywanie liczby obiektów i zapisywanie rozwiązania znakami < i >.


Praca z KP4.4b – układanie historyjki obrazkowej, przeliczanie obiektów w zbiorach, dorysowy­wanie nakrętek, pisanie cyfr i znaków < i >.

4.Co to jest ekologia? – słuchanie wiersza, rozmowa na temat jego treści. Zabawy ruchowo-słu­chowe na podstawie fragmentu rymowanki. N. zaprasza dzieci do wysłuchania wiersza. Prosi, by starały się zapamiętać wszystkie słowa, których znaczenia nie rozumieją.

Co to jest ekologia?
D. Klimkiewicz, W. Drabik

Ekologia – mądre słowo,
a co znaczy – powiedz, sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa….

Po wysłuchaniu wiersza rodzic  prosi dzieci, aby spróbowały wymienić słowa, których znaczenie nie jest dla nich do końca jasne. Pytania: Co to jest ekologia? Czego dotyczy ta nauka? Co oznacza słowo „szanować”?
Aby utrwalić definicję pojęcia „ekologia” zaproponuję zabawę rytmiczną, np. dzieci mogą wyklaskiwać, wytupywać fragment wiersza zgodnie z analizą sylabową:

To na-u-ka o zwie-rza-kach,
la-sach, rze-kach, lu-dziach, pta-kach.
Mó-wiąc krót-ko, w pa-ru zda-niach,
o wza-jem-nych po-wią-za-niach
mię-dzy na-mi, bo to wszyst-ko
to jest na-sze śro-do-wis-ko.  

5. Małe  laboratorium - eksperymenty. Badaj  i wyciągnij wnioski.


*Chmura w butelce
Duża plastikowa butelka z zakrętką, ostry nóż, ciepła woda, kostki lodu, lampa stołowa albo nasłonecznione miejsc
1.Ostrożnie obetnij górą część butelki (1/3 wysokości).
2.Wlej do dolnej części butelki ciepłą wodę, a do górnej z zakrętką wrzuć kostki lodu.
3.Włóż górną część butelki do dolnej, kapslem w dół.
4.Postaw butelkę na nasłonecznionym parapecie albo pod lampą. Obserwuj przez chwilę, a zobaczysz jak na dole utworzy się niby – chmura.

 *Zanieczyszczenie powietrza

Wykonując to doświadczenie możesz w prosty sposób udowodnić, że w powietrzu znajdują się cząstki ciał stałych (kurzy, pyłów).

1.Ponumeruj plastikowe nakrętki od 1 – 6.

2.Połóż nakrętki na oddzielnych kartonikach (kartki z bloku technicznego lub rysunkowego – białe) i pozostaw je tak do następnego dnia.

3.Drugiego dnia unieś nakrętkę oznaczoną nr 1. Zobaczysz, że powierzchnia kartonu, która była przykryta różni się od powierzchni odsłoniętej.

4.Przez następne dni podnoś kolejno pozostałe nakrętki. Porównaj ze sobą kawałki kartonu. Zobaczysz, że w miarę upływu dni ich nieodsłonięta powierzchnia stopniowo się przyciemniała. Jest to dowodem obecności w powietrzu stałych cząstek pyłu (kurzu).


Przypomnij sobie  kodeks małego ekologa, który wisiał w naszym kąciku przyrody!

KODEKS MAŁEGO EKOLOGA
Ziemia to nasz wspólny dom. Żyjmy w zgodzie z przyrodą
i rozważnie korzystajmy z jej darów. 

1.Nie niszcz i nie zanieczyszczaj środowiska naturalnego!
Wrzucaj śmieci do śmietnika, bo papierek sam nie znika.
 2.Segreguj odpady!
Kto śmieci segreguje ten środowisko ratuje. 
3.Zmniejsz ilości substancji szkodliwych dla ‑środowiska!
Szkodliwe materie -telefony i baterie zbierają wszystkie przedszkolaki do specjalnej paki. 
4.Używaj produktów przyjaznych tobie i ‑środowisku!
Torebka foliowa jest już niemodna, materiałowa bardziej wygodna. 
5.Oszczędzaj wodę!
Zakręcaj wodę mój przyjacielu, bo wody jest mało a chętnych na nią bardzo wielu. 
6.Oszczędzaj energii!
Energię, co dzień oszczędzamy, zatem zbędne światło wszędzie wygaszamy. 
7.Chroń rośliny i zwierzęta!
Każde zwierzę na szacunek zasługuje i godnego traktowania oczekuje.
Drzewa, krzewy oddychają, szanuj je bo tlen nam dają. 
8.Żyj ekologicznie – zdrowo w zdrowym ‑ środowisku!
Świat warzyw i owoców jest bardzo kolorowy, jedz je często a będziesz zdrowy. 
9.Nie hałasuj!
Dbaj o ciszę wokół. Słuchaj głosów przyrody, bo one dają nam spokój. 
10.Bądź ekologiem -  przyjacielem przyrody!
Dużo uczmy się o przyrodzie, jak ją chronić i jak żyć z nią w zgodzie.

6. Odpowiedz TAK lub NIE:
Czy wiewiórki budują gniazda?
Czy jaskółki odlatują na zimę do ciepłych krajów?
Czy owoce dębu to kasztany?
Czy weterynarz leczy chore zwierzęta?
Nie wolno deptać trawy na trawnikach.
Wodę należy oszczędzać.
W parku można śmiecić.
Do lasu idziemy odpocząć i posłuchać śpiewu ptaków.
Śmieci wrzucamy do kosza.
Czy musimy segregować śmieci?
Czy  recykling to przetwarzanie surowców wtórnych?
W lesie krzyczymy.
Dymy fabryczne zanieczyszczają powietrze.
Hałas szkodzi zdrowiu.
Czy ekolog to przyjaciel przyrody?

Jeżeli odpowiedziałeś poprawnie na co najmniej 13  pytań- BRAWO TY;)  JESTEŚ PRAWDZIWYM  EKOLOGIEM !

7. Emocje  ekologa - opowiedz rodzicowi, np. kiedy jesteś szczęśliwy, co cię martwi w przyrodzie, czego nie lubisz.?

8. Naucz się na pamięć krótkiego wierszyka
Wiedzą przedszkolaki  na ziemskiej kuli,
że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę.  

Jeżeli nauczyłeś w ciągu 5 min. BRAWO TY:)

9. Polecamy  bajeczki:
Paxi- cykl hydrologiczny

Rodzina Treflików- "Żywa woda"


                         
Życzymy udanego weekendu i oczywiście dużo zdrówka. Tęsknimy za Wami :) Pani Danka i Pani Asia





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...