24.04.2020
(piątek )
Temat
dnia: Wiem, jak chronić moją planetę
1.Gazetowa joga – joga dla dzieci
2. Zabawy z gazetą – zastanów się jak
mógłbyś pobawić się zwykłą gazetą. Na
pewno doszedłeś do wniosku że można
ją: podrzeć na paski, zrobić np. czapkę czy
samolot, a może wachlarz, zrobić kulkę i celować do kosza. Ciekawa
jestem co jeszcze przyjdzie Ci do głowy?
Może pochwalisz się swoim
pomysłem!
3. Mniej
czy więcej?
– zabawa
matematyczna. Wprowadzenie znaków nierówności
Rodzic zaprasza dzieci do wysłuchania opowieści, ilustruje
ją przedmiotami:
W
pewnej sali stały dwa kosze na śmieci
rodzic rozkłada dwie gazety. W jednym z nich leżały trzy butelki.
Dziecko wkłada 3 puste butelki na jedną,
w drugim pięć butelek ( 5 pustych butelek na drugą). W którym koszu było
więcej butelek? Dzieci
wskazują prawidłową odpowiedź. Rodzic tłumaczy: Wielka szufla śmieciarki
otwiera się szeroko w tę stronę, gdzie jest więcej śmieci. Jak myślicie, w
którą stronę się otworzy? Rodzic
układa znak > z dwóch pasków papieru lub kredek..
Rodzic
mówi dalej: wyobraźcie sobie krokodyla, który uwielbia ryby. Rodzic rysuje. Z
prawej strony kartki - 2 ryby, z lewej -
4. Jak myślisz w którą stronę obróci krokodyl swoją paszczę? Paszcza krokodyla
to znak < lub > zawsze otwarta w tę stronę, gdzie jest więcej
rybek. Rybkami mogą być guziki, paszczę krokodyla zrób z kredek. Kolejnym
krokiem jest ilustrowanie zadania cyframi zamiast przedmiotów.
Praca z
KP4.4a – pisanie
po śladzie znaków < i >, porównywanie liczby obiektów i zapisywanie
rozwiązania znakami < i >.
Praca z
KP4.4b –
układanie historyjki obrazkowej, przeliczanie obiektów w zbiorach, dorysowywanie
nakrętek, pisanie cyfr i znaków < i >.
4.Co to jest ekologia? – słuchanie wiersza, rozmowa na
temat jego treści. Zabawy ruchowo-słuchowe na podstawie fragmentu rymowanki.
N. zaprasza dzieci do wysłuchania wiersza. Prosi, by starały się zapamiętać
wszystkie słowa, których znaczenia nie rozumieją.
Co
to jest ekologia?
D. Klimkiewicz, W. Drabik
Ekologia – mądre
słowo,
a co znaczy – powiedz, sowo?
Sowa chwilę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nami, bo to wszystko
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa….
Po wysłuchaniu
wiersza rodzic prosi dzieci, aby
spróbowały wymienić słowa, których znaczenie nie jest dla nich do końca jasne.
Pytania: Co to jest ekologia? Czego dotyczy ta nauka? Co oznacza słowo
„szanować”?
Aby utrwalić definicję pojęcia „ekologia” zaproponuję zabawę
rytmiczną, np. dzieci mogą wyklaskiwać, wytupywać fragment wiersza zgodnie z
analizą sylabową:
To na-u-ka o
zwie-rza-kach,
la-sach, rze-kach, lu-dziach, pta-kach.
Mó-wiąc krót-ko, w pa-ru zda-niach,
o wza-jem-nych po-wią-za-niach
mię-dzy na-mi, bo to wszyst-ko
to jest na-sze
śro-do-wis-ko.
5. Małe laboratorium - eksperymenty. Badaj i wyciągnij wnioski.
*Chmura w butelce
Duża
plastikowa butelka z zakrętką, ostry nóż, ciepła woda, kostki lodu, lampa
stołowa albo nasłonecznione miejsc
1.Ostrożnie
obetnij górą część butelki (1/3 wysokości).
2.Wlej do
dolnej części butelki ciepłą wodę, a do górnej z zakrętką wrzuć kostki lodu.
3.Włóż górną
część butelki do dolnej, kapslem w dół.
4.Postaw
butelkę na nasłonecznionym parapecie albo pod lampą. Obserwuj przez chwilę, a
zobaczysz jak na dole utworzy się niby – chmura.
*Zanieczyszczenie powietrza
Wykonując to
doświadczenie możesz w prosty sposób udowodnić, że w powietrzu znajdują się
cząstki ciał stałych (kurzy, pyłów).
1.Ponumeruj
plastikowe nakrętki od 1 – 6.
2.Połóż
nakrętki na oddzielnych kartonikach (kartki z bloku technicznego lub
rysunkowego – białe) i pozostaw je tak do następnego dnia.
3.Drugiego
dnia unieś nakrętkę oznaczoną nr 1. Zobaczysz, że powierzchnia kartonu, która
była przykryta różni się od powierzchni odsłoniętej.
4.Przez
następne dni podnoś kolejno pozostałe nakrętki. Porównaj ze sobą kawałki
kartonu. Zobaczysz, że w miarę upływu dni ich nieodsłonięta powierzchnia
stopniowo się przyciemniała. Jest to dowodem obecności w powietrzu stałych
cząstek pyłu (kurzu).
Przypomnij sobie kodeks małego ekologa, który wisiał w naszym
kąciku przyrody!
KODEKS MAŁEGO EKOLOGA
Ziemia to nasz wspólny dom. Żyjmy w zgodzie z przyrodą
i rozważnie korzystajmy z jej darów.
1.Nie niszcz i
nie zanieczyszczaj środowiska naturalnego!
Wrzucaj
śmieci do śmietnika, bo papierek sam nie znika.
2.Segreguj odpady!
Kto śmieci segreguje ten
środowisko ratuje.
3.Zmniejsz ilości substancji szkodliwych dla ‑środowiska!
Szkodliwe materie -telefony
i baterie zbierają wszystkie przedszkolaki do specjalnej paki.
4.Używaj produktów przyjaznych tobie i ‑środowisku!
Torebka foliowa jest już
niemodna, materiałowa bardziej wygodna.
5.Oszczędzaj wodę!
Zakręcaj wodę mój
przyjacielu, bo wody jest mało a chętnych na nią bardzo wielu.
6.Oszczędzaj energii!
Energię, co dzień
oszczędzamy, zatem zbędne światło wszędzie wygaszamy.
7.Chroń rośliny i zwierzęta!
Każde zwierzę na szacunek
zasługuje i godnego traktowania oczekuje.
Drzewa, krzewy oddychają,
szanuj je bo tlen nam dają.
8.Żyj ekologicznie – zdrowo w zdrowym ‑ środowisku!
Świat warzyw i owoców jest
bardzo kolorowy, jedz je często a będziesz zdrowy.
9.Nie hałasuj!
Dbaj o ciszę wokół. Słuchaj
głosów przyrody, bo one dają nam spokój.
10.Bądź ekologiem - przyjacielem
przyrody!
Dużo uczmy się o
przyrodzie, jak ją chronić i jak żyć z nią w zgodzie.
6. Odpowiedz
TAK lub NIE:
Czy
wiewiórki budują gniazda?
Czy jaskółki
odlatują na zimę do ciepłych krajów?
Czy owoce
dębu to kasztany?
Czy
weterynarz leczy chore zwierzęta?
Nie wolno
deptać trawy na trawnikach.
Wodę należy
oszczędzać.
W parku
można śmiecić.
Do lasu
idziemy odpocząć i posłuchać śpiewu ptaków.
Śmieci
wrzucamy do kosza.
Czy musimy
segregować śmieci?
Czy recykling to przetwarzanie surowców wtórnych?
W lesie
krzyczymy.
Dymy
fabryczne zanieczyszczają powietrze.
Hałas
szkodzi zdrowiu.
Czy ekolog
to przyjaciel przyrody?
Jeżeli odpowiedziałeś poprawnie na co najmniej 13 pytań- BRAWO TY;)
JESTEŚ PRAWDZIWYM EKOLOGIEM !
7. Emocje
ekologa - opowiedz
rodzicowi, np. kiedy jesteś szczęśliwy,
co cię martwi w przyrodzie, czego nie
lubisz.?
Wiedzą
przedszkolaki na ziemskiej kuli,
że
Ziemię trzeba przytulić,
zadbać
o lasy, powietrze, wodę,
kwiaty,
zwierzęta – całą przyrodę.
Jeżeli nauczyłeś w ciągu 5 min. BRAWO TY:)
9. Polecamy bajeczki:
Paxi- cykl hydrologiczny
Rodzina Treflików- "Żywa woda"
Życzymy udanego weekendu i oczywiście dużo zdrówka. Tęsknimy
za Wami :) Pani Danka i Pani Asia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz