23.04.2020
(czwartek )
Temat
dnia: Skąd
się bierze prąd?
1.Ćwiczenia poranne przy piosence Równowaga – wygibasy z
naszej klasy
2. Pstryk
– słuchanie opowiadania, rozmowa na temat jego treści.
Rodzic prosi dzieci o przygotowanie się
do uważnego słuchania opowiadania: Dotknijcie swoich uszu, przygotujcie je
do słuchania. Dotknijcie swoich ust, przygotujcie je do milczenia. Podczas
słuchania opowiadania postarajcie się zapamiętać, jak nazywali się jego
bohaterowie i kim byli. Spróbujcie też zapamiętać, jakie ważne informacje o
bezpieczeństwie chłopiec przekazał Juniorowi.
Pstryk
Grzegorz Kasdepke
Na elektryczne
urządzenia lepiej uważać…
– Uważaj, teraz
będzie się działo – mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim
Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło – a potem zapadła
ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka,
przestał działać komputer i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież
na prąd. Widać wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się
babcia Marysia.
– Dominik! – zawołała
z dużego pokoju. – To twoja sprawka?!
– Prowadzę wykład –
odkrzyknął dyplomatycznie Dominik.
– O czym?! – głos
babci dochodził już z korytarza. – Nie mów, że o elektryczności!
– Mogę nie mówić… –
mruknął Dominik.
– Hau! – dodał mu
otuchy Junior.
Zza drzwi dobiegł ich
szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach – i naraz z
głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się jak po przebudzeniu z
krótkiej drzemki i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy.
– Przecież tata ci
mówił – zasapała babcia, wchodząc do kuchni – żebyś nie włączał tego czajnika,
gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na
razie trzeba uważać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i
to dlatego! Chcesz wywołać pożar?!
– Hau! – uspokoił ją
Junior.
Ale babcia Marysia
nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część
wykładu musiała się odbyć w łazience.
– Tak, z
elektrycznością nie ma żartów – westchnął Dominik.
– Na przykład
najgłupsze, co można zrobić, to suszyć sobie włosy w wannie. Bo jakby suszarka
wpadła do wanny, to…
Junior zawył
rozpaczliwie, dając do zrozumienia, że wie, co by się stało, gdyby suszarka wpadła
do wanny.
– Tak samo głupie –
kontynuował Dominik – jest wtykanie różnych przedmiotów do dziurek od
kontaktu! Albo przecinanie przewodów elektrycznych! Jeżeli zobaczę kiedyś, że
to robisz, to koniec, zakaz wychodzenia na spacery!
Junior, gdyby to było
możliwe, podwinąłby nie tylko ogon, ale i uszy, nos oraz całego siebie.
– Niemądrze jest
także – ciągnął zadowolony z siebie Dominik – ciągnąć za kabel jakiegoś
urządzenia, żeby je wyłączyć, bo łatwo taki kabel przerwać! Ani podłączać zbyt
wielu urządzeń do jednego gniazdka! I, i… słuchasz mnie?
– Hau… – odszczeknął
zrezygnowany Junior.
– No tak, może to za
dużo jak na jeden raz – zgodził się Dominik. – Najważniejsze jest jedno: nie
wolno bawić się elektrycznością! Zrozumiałeś?
– Hau! – zapewnił
Junior. Po czym podskoczył wysoko, pstryknął nosem wyłącznik światła – i wykład
został zakończony.
O elektryczności można mówić jeszcze długo. Czas, start!
Rozmowa z dziećmi:
Jak
nazywali się bohaterowie opowiadania? Kim byli? Dlaczego po włączeniu czajnika
zgasło światło w całym mieszkaniu? Jakie ważne informacje dotyczące
bezpiecznego postępowania z urządzeniami elektrycznymi chłopiec przekazał
Juniorowi? Jak myślicie, czy dzieci mogą samodzielnie posługiwać się
urządzeniami elektrycznymi?
3.
Nie taki prąd straszny - filmik
4. Skąd prąd?- wypowiedzi na podstawie
obrazka i filmu. Które sposoby wytwarzania prądu są bardziej przyjazne dla
środowiska? Przeczytaj tekst.
KP str. 3b
5.Prąd
z wiatraka – zabawa ruchowa. Dzieci stoją w rozsypce, nogi
złączone, ręce rozłożone szeroko, wyprostowane w łokciach. Obracają się bardzo
powoli, stopa za stopą, z zamkniętymi oczami. Ręce, jak skrzydła wiatraka,
powinny być szeroko rozłożone przez cały czas wykonywania ćwiczenia. Jeśli
niektóre dzieci będą miały trudności z poruszaniem się z zamkniętymi oczami,
mogą wykonać ćwiczenie bez tego utrudnienia.
6. Wiatraczek- praca techniczna.
Zróbcie proszę wg instrukcji
Wykorzystajcie
wiatraczek do zabaw oddechowych. Możecie
tez sprawdzić siłę wiatru na balkonie
Zadania dodatkowe:
- Wskaż, wymień i policz
jakie urządzenia elektryczne znajdują się w Twoim domu.
- Pamiętaj, że dzieci nie
mogą włączać wtyczki urządzeń elektrycznych do gniazdka.
- Zapytaj rodziców, czy w
Twoim domu wszystkie żarówki są energooszczędne?
- Policz wszystkie
wyłączniki światła w Twoim domu.
- Wychodząc z pokoju pamiętaj o wyłączaniu światła.
Do jutra :) Pani Danka i
Pani Asia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz