07.04.2020
Temat
dnia: Wielkanocne tradycje
1.Dokończ…
* jaki dzisiaj jest dzień tygodnia….
* wczoraj był…
* jutro będzie…
* pojutrze…
* wymień wszystkie dni tygodnia …
* czy wiesz, że tydzień przed Wielkanocą to …Wielki Tydzień?
2.Wielkanoc u języczka – zabawa rozwijająca aparat mowy.
W czasie, gdy rodzice czytają bajeczkę,
dzieci wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy.
Wielkanoc u języczka
Zbliża się Wielkanoc.
Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw
do miski (dzieci
robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało
wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z
buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i
podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają
szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na
podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają
językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je
ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po
podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają
językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi
sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko
nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem
próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan
Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają
język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane
i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają
buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają
językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi
ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie
dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego
kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają
się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.
3.Wielkanocne
zwyczaje –
omówcie z dziećmi Wielkanocne zwyczaje: święcenie palm, malowanie
jajek, śmigus-dyngus, święcenie pokarmów, zajączek.
4.Wielkanocna
zabawa – potrzebna wesoła muzyka. Z
czym kojarzą się wam święta Wielkanocne? (zajączki, baranki, kurczaczki,
pisanki).
Włączcie proszę rodzice muzykę i poproszę dzieci, żebyście poruszali
się do niej w określony sposób. Będzie on zależał od słowa , które rodzic powie po głosce, np.
b-a-r-a-n-k-i. Słowa mają
przypisane zachowania: zajączki - kicają, baranki – kłaniają się, kurczaczki – machają skrzydełkami (rękami ugiętymi w łokciach), a pisanki – obracają się. Miłej zabawy.
KP 41b
5.
Kaszubskie nuty
– zabawa
słuchowo-wzrokowa. Rodzic tłumaczy.
Za chwilę włączę piosenkę, która jest wyliczanką śpiewaną w języku
kaszubskim. Kaszubi mieszkają na północy Polski, nad morzem. Posłuchajcie słów
i starajcie się wskazywać palcem te ilustracje, o których – waszym zdaniem –
jest właśnie mowa w piosence.
KP 41a
KASZËBSCZÉ NÓTË
To je krótczé, to je
dłudżé, to kaszëbskô stolëca
to są basë, to są skrzëpczi, to òznôczô Kaszëba.
Òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je ridel, to je ticz, to są chòjnë, widłë gnojné.
Chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je prosté, to je krzëwé, to je slédné kòło wòzné.
Slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca
To są hôczi, to są ptôczi, to są prësczé półtorôczi.
Hôk, ptôk, półtorôk,
slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je klëka, to je wół, to je całé, a to pół.
Całé, pół, klëka, wół,
hôk, ptôk, półtorôk,
slédné
kòło wòzné, prosté, krzëwé,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je môłé, a to wiôldżé, to są jinstrumenta wszelczé.
Małé, wiôldżé,
klëka, wół, całé, pół,
hôk, ptôk, półtrojôk,
tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to
kaszëbskô stolëca.
Po wysłuchaniu piosenki dzieci, opowiadają o tym była, czy łatwo
było im rozpoznać znaczenie wszystkich słów, powtarzają treść wyliczanki,
wskazując ilustracje. Zachęcam dzieci do śpiewania.
6. Stroje ludowe
Wyprawka, karta 48-49
7.Wielkanocna
palma – praca plastyczna. Potrzebne: papier,
bibuła, krepina, wstążki, wydmuszka, patyczek do szaszłyka, klej, nożyczki Ilustracje palm. Wytnijcie z
krepy, bibuły, papieru kolorowe koła jednej wielkości. Jeśli chcecie pomalujcie
wydmuszkę na 1 kolor. Nawlekajcie na patyczek
jak chcecie. Ozdóbcie wg własnych pomysłów. Może zrobicie zupełnie inna
palemkę. Jestem ciekawa efektów. Powodzenia!
8.Głodne
kurczątka – zabawa ruchowa. Dzieci kurczątka spacerują po pokoju w rytm muzyki.
Kiedy melodia milknie, zbierają do koszyczków tyle nakrętek, fasolek – ziarenek, ile razy usłyszą uderzenie klockiem o klocek, lub pokaz cyfry.
Na popołudnie lub wieczór polecam gry planszowe z kostką.
Zasady są dobrze znane, ale granie
zgodne z instrukcją staje się monotonne. Użyj dwóch kostek! Przy każdym ruchu
rzucasz obie kostki i wybierasz tę liczbę, która bardziej ci pasuje
(odkryj w dziecku zdolności strategiczne). Jeśli na obu kostkach wypada to
samo, masz dodatkowy rzut.
Może zasiejecie rzeżuchę ? Przyda się na święta.
Może zasiejecie rzeżuchę ? Przyda się na święta.
Pamiętajcie też, że w grze najważniejsza jest dobra zabawa i
raz się wygrywa, a raz przegrywa.
Stosujcie formy grzecznościowe. Powodzenia:) Pani Danka i Pani Asia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz