poniedziałek, 6 kwietnia 2020


07.04.2020

Temat dnia: Wielkanocne tradycje

1.Dokończ…
 * jaki dzisiaj jest dzień tygodnia….
 * wczoraj był…
 * jutro będzie…
 * pojutrze…
 * wymień wszystkie dni tygodnia …
 * czy wiesz, że tydzień przed Wielkanocą to …Wielki Tydzień?

2.Wielkanoc u języczka – zabawa rozwijająca aparat mowy. W czasie, gdy rodzice  czytają bajeczkę, dzieci wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy.

Wielkanoc u języczka
Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec cia­sto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go cho­wają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwiera­ją szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podnie­bieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydy­chają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebie­niu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.

3.Wielkanocne zwyczaje   omówcie z dziećmi Wielkanocne zwyczaje: święcenie palm, malo­wanie jajek, śmigus-dyngus, święcenie pokarmów, zajączek.

4.Wielkanocna zabawa – potrzebna wesoła muzyka. Z czym kojarzą się wam święta Wielkanocne? (zajączki, baranki, kurczaczki, pisanki).
Włączcie proszę rodzice muzykę i poproszę dzieci, żebyście poruszali się do niej w określony sposób. Będzie on zależał od słowa , które rodzic  powie po głosce, np.
b-a-r-a-n-k-i. Słowa mają  przypisane zachowania: zajączki - kicają, baranki kłaniają się, kurczaczki machają skrzydełkami (rękami ugiętymi w łokciach), a pisanki obracają się. Miłej zabawy.

KP 41b
 

5. Kaszubskie nuty – zabawa słuchowo-wzrokowa. Rodzic  tłumaczy. Za chwilę włączę piosenkę, która jest wyliczanką śpiewaną w języku kaszubskim. Kaszubi mieszkają na północy Polski, nad morzem. Posłuchajcie słów i starajcie się wskazywać palcem te ilustracje, o których – waszym zdaniem – jest właśnie mowa w piosence.

KP 41a
 



KASZËBSCZÉ NÓTË
To je krótczé, to je dłudżé, to kaszëbskô stolëca
to są basë, to są skrzëpczi, to òznôczô Kaszëba.
Òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je ridel, to je ticz, to są chòjnë, widłë gnojné.
Chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je prosté, to je krzëwé, to je slédné kòło wòzné.
Slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca
To są hôczi, to są ptôczi, to są prësczé półtorôczi.
Hôk, ptôk, półtorôk,
slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je klëka, to je wół, to je całé, a to pół.
Całé, pół, klëka, wół,
hôk, ptôk, półtorôk,
slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je môłé, a to wiôldżé, to są jinstrumenta wszelczé.
Małé, wiôldżé,
klëka, wół, całé, pół,
hôk, ptôk, półtrojôk,
tylné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chojnë, widłë gnojné, ridel, tëcz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczi, dłëdżi, to kaszëbskô stolëca.
Po wysłuchaniu piosenki dzieci, opowiadają o tym była, czy łatwo było im rozpoznać zna­czenie wszystkich słów, powtarzają treść wyliczanki, wskazując ilustracje. Zachęcam dzieci do śpiewania.

6. Stroje ludowe
Wyprawka, karta 48-49
    


7.Wielkanocna palma – praca plastyczna. Potrzebne: papier, bibuła, krepina, wstążki, wydmuszka, patyczek do szaszłyka, klej, nożyczki Ilustracje palm. Wytnijcie z krepy, bibuły, papieru kolorowe koła jednej wielkości. Jeśli chcecie pomalujcie wydmuszkę na 1 kolor. Nawlekajcie na patyczek  jak chcecie. Ozdóbcie wg własnych pomysłów. Może zrobicie zupełnie inna palemkę. Jestem ciekawa efektów. Powodzenia!

8.Głodne kurczątka – zabawa ruchowa. Dzieci kurczątka spacerują po pokoju w rytm muzyki. Kiedy melodia milknie, zbierają do koszyczków tyle nakrętek, fasolek  – ziarenek, ile razy usłyszą uderzenie  klockiem o klocek, lub pokaz cyfry.

Na popołudnie lub wieczór polecam gry planszowe z kostką.
Zasady są dobrze znane, ale granie zgodne z instrukcją staje się monotonne. Użyj dwóch kostek! Przy każdym ruchu rzucasz obie kostki i wybierasz tę liczbę, która bardziej ci pasuje (odkryj w dziecku zdolności strategiczne). Jeśli na obu kostkach wypada to samo, masz dodatkowy rzut.
Może  zasiejecie rzeżuchę ? Przyda się na święta.

Pamiętajcie  też,  że w grze najważniejsza jest dobra zabawa i raz się wygrywa,  a raz przegrywa. Stosujcie formy grzecznościowe. Powodzenia:) Pani Danka i Pani Asia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...