06.04.2020
Temat
dnia: Przygotowania do świąt
1.Przygotowania
do świąt – dziecko
ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje w domu przed świętami: odkurzanie,
pieczenie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp. Rodzic
odgaduje, jaka to czynność.
2.Bajeczka
wielkanocna
– zapraszam dzieci do wysłuchania opowiadania.
Proszę o rozdanie dzieciom kartek i ołówków.
Podczas słuchania utworu postarajcie się zapamiętać, kogo budziło słońce
i w jakiej kolejności. Odpowiedź możecie narysować lub napisać jeżeli
potraficie.
Bajeczka wielkanocna
Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak
długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły
wychylać się z pączków.
− Jeszcze chwilkę –
mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im
futerka, czesało grzywki i mówiło:
− Tak to już jest, że
wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle
roboty.
Gdy na gałęziach
siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej.
Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
− Stuk-stuk –
zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki,
żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu
piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
− Najwyższy czas –
powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na
Wielkanoc.
Teraz
Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą
trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i
wyciągnęło na łąkę.
− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by
były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze
bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w
trawie.
− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło
złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń,
dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe
Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo
małe.
Co to? Co to? – pytał Zajączek.
− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym
dzwonkiem na szyi.
− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a
Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
Rodzic
pyta: Kogo najpierw obudziło słońce? Kto był drugi? Kto – trzeci? Dlaczego
słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? Jakie święta zbliżają się
do nas wielkimi krokami? Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? Jakie
znacie tradycje świąt Wielkanocnych? Podawanie
pierwszych i ostatnich głosek w
słowach: pisanka, baranek, palemka, kurczak, zając, itp
3.Zabawy
ruchowe
* Skaczące
żabki -
Dzieci stają na wyznaczonej linii i na sygnał skaczą do końca pokoju,
naśladując żabki. Po drodze wykonują obrót, przechodzą przez szarfę i witają
się z rodzicem noskami.
* Zające na łące -
Dzieci robią przysiad, opierają ręce na podłodze i skaczą jak zające do
wyznaczonego miejsca. Po drodze wykonują obrót, przechodzą przez szarfę i
witają się z rodzicem uszami.
*Ćwicz,
jak mówię”- potrzebna piłka. Rodzic mówi, np.: Rzuć, kucając. Dziecko
wykonuje polecenie i mówi, w jaki sposób ma rzucić piłkę rodzic, np. rzuć i
klaśnij, obróc się, stan na 1 nodze, itp.
*Kaczuchy. - dzieci tańczą naśladując
kaczuszki
4.Wielkanocny
telefon – zabawa słuchowa. Potrzebne 2 kubeczki po jogurcie połączone
sznurkiem ( w dnie kubeczków robimy dziurki i łączymy z 3,4 m. sznurka)).
Dzieci powtarzają za rodzicem do telefonu,
np.: Wielkanoc to czas radości; Czekamy na święta wielkanocne;
Święta warto spędzić z rodziną. Zmiana. W kolejnych rundach dzieci same
wymyślają hasła.
5.Symbole
Wielkiej Nocy –
zabawa językowa. Podawanie pierwszych i ostatnich głosek w słowach: pisanka, baranek, palemka, kurczak,
zając, itp. W zabawach z głoskami pamiętajcie, aby spółgłoski wybrzmiewać
krótko- ,,s” nie ,,sy”, ,,k” nie ,,ka”.
KP3.40a,b
5.Zagubione kurczątko –
zabawa w chowanego. Dzieci chowają się rodzic liczy do 10 i szuka. Zmiana.
Ponadto proponuję:
*Zadzwoń proszę
z pomocą rodzica do babci, dziadka, koleżanki lub kolegi.
*Posprzątaj
swój pokój, biurko.
*A
wieczorem, w łóżkach… pobawcie się w ,,Bajkowymyślaczy”- rodzic rozpoczyna
opowiadanie bajki, dziecko dodaj swoje elementy, rodzic kontynuuje i tak
na zmianę.
Jeśli macie ochotę, możecie również wypełnić poniższe karty:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz