poniedziałek, 6 kwietnia 2020

06.04.2020

Temat dnia: Przygotowania do świąt

1.Przygotowania do świąt – dziecko ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje w domu przed świętami: odkurzanie, pieczenie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp. Rodzic odgaduje, jaka to czynność.

2.Bajeczka wielkanocna –  zapraszam dzieci do wysłuchania opowiadania. Proszę o roz­danie dzieciom kartek i ołówków.  Podczas słuchania utworu postarajcie się zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności. Odpowiedź możecie narysować lub napisać jeżeli potraficie.
Bajeczka wielkanocna
Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
− Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
− Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
− Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
− Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
− Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
Co to? Co to? – pytał Zajączek.
− Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
− To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

      Rodzic pyta: Kogo naj­pierw obudziło słońce? Kto był drugi? Kto – trzeci? Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka? Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami? Jak przygotowujemy się do świąt Wielkanocnych? Jakie znacie tradycje świąt Wielkanocnych? Podawanie pierwszych i ostatnich gło­sek w  słowach: pisanka, baranek, palemka, kurczak, zając, itp

3.Zabawy ruchowe
 * Skaczące żabki  -  Dzieci stają na wyznaczonej linii i na sygnał skaczą do końca pokoju, naśladując żabki. Po drodze wykonują obrót, przechodzą przez szarfę i witają się z rodzicem  noskami.
  * Zające na łące  -  Dzieci robią przysiad, opierają ręce na podłodze i skaczą jak zające do wyzna­czonego miejsca. Po drodze wykonują obrót, przechodzą przez szarfę i witają się z rodzicem  uszami.
   *Ćwicz, jak mówię”- potrzebna piłka. Rodzic mówi, np.: Rzuć, kucając. Dziecko wykonuje polecenie i mówi, w jaki sposób ma rzucić piłkę rodzic, np. rzuć i klaśnij, obróc się, stan na 1 nodze, itp.
    *Kaczuchy. - dzieci tańczą naśladując kaczuszki


4.Wielkanocny telefon – zabawa słuchowa. Potrzebne 2 kubeczki po jogurcie połączone sznurkiem ( w dnie kubeczków robimy dziurki i łączymy z 3,4 m. sznurka)). Dzieci powtarzają za rodzicem do telefonu,  np.: Wielkanoc to czas radości; Czekamy na święta wielkanocne; Święta warto spędzić z rodziną. Zmiana. W kolejnych rundach dzieci same wymyślają hasła.

5.Symbole Wielkiej Nocy – zabawa językowa. Podawanie pierwszych i ostatnich gło­sek w  słowach: pisanka, baranek, palemka, kurczak, zając, itp. W zabawach z głoskami pamiętajcie, aby spółgłoski wybrzmiewać krótko- ,,s” nie ,,sy”, ,,k” nie ,,ka”.

 KP3.40a,b
  

 5.Zagubione kurczątko – zabawa w chowanego. Dzieci chowają się rodzic liczy do 10 i szuka. Zmiana.

Ponadto proponuję: 
*Zadzwoń proszę z pomocą rodzica do babci, dziadka, koleżanki lub kolegi.
*Posprzątaj swój pokój, biurko. 
*A wieczorem, w łóżkach… pobawcie się w ,,Bajkowymyślaczy”- rodzic rozpoczyna opowiadanie bajki, dziecko dodaj swoje elementy,  rodzic kontynuuje i tak na zmianę.

Jeśli macie ochotę, możecie również wypełnić poniższe karty:
   

Udanego tygodnia. Dbajcie o siebie i pamiętajcie, że zdrowie jest najważniejsze. Pozdrawiamy :) Pani Danka i Pani Asia 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...