czwartek, 2 kwietnia 2020


02.04.2020

Temat dnia: Odgłosy wiejskiego podwórka

1.Dzień dobry zwierzątka – zabawa rozwijająca aparat mowy. Proszę, żeby podczas słuchania opowiadania dziecko naśladowało ruchami narządów mowy i dźwiękami zachowania zwierząt.
Dzień dobry zwierzątka
Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (dzieci oblizują czubkiem języka górne zęby po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (wysuwają język za górne zęby i cofają go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (ustawiają język w przedsionku jamy ustnej i oblizują górne zęby). Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kur­nika (szeroko otwierają buzie i wysuwają język, nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (mają szeroko otwarte usta i przesuwają język w kąciki ust), wyskoczył na płot (wysuwają język nad górną wargę) i głośno zapiał −kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (dzieci chwytają ziarenka ryżu preparowanego wargami). Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (otwierają szeroko usta i oblizują wargi ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwają język do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwają język nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi. Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (par­skają, kląskają). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzieci mówią: dzień dobry).

2. Tyle kroków – zabawa słuchowo-ruchowa. Rodzic na zmianę z dzieckiem  wypowiada nazwy zwierząt: krowa, kot, kura, indyk, koń, owac, a dziecko dzieli je na głoski i wykonuje tyle kroków do przodu ile głosek jest w da­nym słowie.

3.W domu najlepiej   uważne wysłuchanie wiersza.

W domu najlepiej
Agnieszka Frączek

Dorsz Dionizy, jak bociany,

chciał mieć gniazdo pod chmurami,

lecz gdy znalazł się na dachu,
zaraz drapnął w dół ze strachu.

Ślimak Dyzio chciał się ukryć,
hen, na drzewie, w dudka dziupli,
a ów dudek z marnym skutkiem

wtykał czubek w kundla budkę…


Pies się do muszelki wciskał,
ale zmieścił tam ćwierć pyska.

Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie –

spadał z niej dwa razy prędzej.

Pomyśleli… podumali
I do domów się udali.

Zachęcam do rozmowy z dzieckiem na temat wiersza: Czy wiersz cię  rozbawił? Dlaczego? Które zwierzę was najbardziej rozbawiło? Posłuchajcie wiersza jeszcze raz i powtórzcie rymujące się słowa. O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu? Gdzie zwykle mieszkają te zwierzęta? Dlaczego właśnie tam? Gdzie chciało zamieszkać każde z tych zwierząt? Jak się skończyły ich próby zamieszkania w in­nych niż zwykle miejscach? Czy to były odpowiednie dla nich domy? Dlaczego? Co by było, gdyby człowiek chciał zamieszkać w tych miejscach, które wybrały zwierzęta? Po co zwierzęciu potrzeb­ny jest dom? Jak się nazywają domy znanych nam zwierząt: kury, świni, konia, krowy?
KP 36a, 37 b

4. Stary Donald farmę miał – zabawa muzyczna do piosenki. Dziecko próbuje śpiewać piosenkę, poruszając się w wybrany sposób w jedną stronę (np. krokiem dostaw­nym, skacząc na jednej nodze, podnosząc wysoko kolana i klaszcząc pod nimi). W dalszej części zabawy dziecko proponuje kolejne zwrotki o innych zwierzętach


Stary Donald farmę miał
sł. i muz. tradycyjne
Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
Na tej farmie pieska miał ija, ija, oł!
Słychać hau, hau tu, hau, hau tam,
Hau tu, hau tam, wszędzie hau, hau,
Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
Na tej farmie krowy miał ija, ija, oł!
Słychać mu, mu tu, mu, mu tam,
Mu tu, mu tam, wszędzie mu, mu,
Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
Na tej farmie kaczki miał ija, ija, oł!
Słychać kwa, kwa tu, kwa, kwa tam,
Kwa tu, kwa tam, wszędzie kwa, kwa,
Stary Donald farmę miał ija, ija oł!

5.Matematyka w zagrodzie – potrzebne będą liczmany, np. nakrętki po napojach, patyczki, guziki czy  klamerki. Dziecko układa je zgodnie z treścią zadań i przelicza, np.:
  •  W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?
  •  Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?
  • Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?  (Można wspólnie zapisać działanie na kartce).


6. Ćwiczenia grafomotoryczne - utrwalanie litery łŁ.
Kropki, kreski, litery. KP 13

 


7. A to ciekawe - eksperymenty i zabawy dla całej rodziny
Tęcza z mleka - potrzebna będzie np. miska, mleko, barwniki spożywcze ( najlepiej 3 kolory), wykałaczki. Mleko wlewamy do miski, dodajemy barwniki ( kolorowe krople w różnych miejscach na powierzchni), mieszamy wykałaczkami. Spróbujcie coś narysować na mleku.

Uciekający pieprz- potrzebna będzie np. miska, mleko, pieprz, mydło lub płyn do naczyń. Nalejcie trochę mleka do miski, na środku nasypcie trochę pieprzu. Umoczcie palec wskazujący w mydle, a następnie zamoczcie go w pieprzu. Co zauważyliście?

Dojenie krowy - przygotujcie gumową rękawiczkę. W rękawiczce, na palcach zróbcie malutkie dziurki. Nalejcie do środka wody. Poproście rodzeństwo lub rodziców aby potrzymali rękawiczkę nad większą miską, a wy spróbujcie „wydoić krowę”. W zabawie może wziąć udział cała rodzina, a żeby było ciekawiej włączcie stoper i zmierzcie wasze czasy. Zobaczymy, kto był najszybszy. Powodzenia!

Dziękuję za przesyłane zdjęcia z wykonanymi pracami i pozdrowienia. Wszystkie prace są piękne. Brawo!!! Przechowujcie je w teczkach.
Pozdrawiamy :) Pani Danka i Pani Asia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...