02.04.2020
Temat dnia: Odgłosy wiejskiego podwórka
1.Dzień dobry zwierzątka – zabawa rozwijająca aparat mowy.
Proszę, żeby podczas słuchania opowiadania dziecko naśladowało ruchami narządów
mowy i dźwiękami zachowania zwierząt.
Dzień dobry zwierzątka
Bardzo wcześnie rano
wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (dzieci
oblizują czubkiem języka górne zęby po wewnętrznej stronie), krowa i koń w
oborze (wysuwają
język za górne zęby i cofają go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (ustawiają
język w przedsionku jamy ustnej i oblizują górne zęby). Pierwszy obudził
się kogut, wyskoczył z kurnika (szeroko otwierają buzie i
wysuwają język, nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (mają
szeroko otwarte usta i przesuwają język w kąciki ust), wyskoczył na płot (wysuwają
język nad górną wargę) i głośno zapiał −kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury,
które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (dzieci
chwytają ziarenka ryżu preparowanego wargami). Obudził się też
piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (otwierają
szeroko usta i oblizują wargi ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo
tym bieganiem i dyszy (wysuwają język do brody). Wyszedł także ze
swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwają
język nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka
zaczęła potrącać ryjkiem drzwi. Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał,
że też już nie śpi (parskają, kląskają). A ty co mówisz wszystkim rano, gdy
się obudzisz? (dzieci mówią: dzień dobry).
2. Tyle
kroków –
zabawa słuchowo-ruchowa. Rodzic na zmianę z dzieckiem wypowiada nazwy zwierząt: krowa, kot, kura,
indyk, koń, owac, a dziecko dzieli je na głoski i wykonuje tyle kroków do
przodu ile głosek jest w danym słowie.
3.W domu najlepiej –
uważne wysłuchanie wiersza.
W domu najlepiej
Agnieszka Frączek
Dorsz Dionizy,
jak bociany,
chciał mieć
gniazdo pod chmurami,
lecz gdy
znalazł się na dachu,
zaraz drapnął w
dół ze strachu.
Ślimak Dyzio
chciał się ukryć,
hen, na drzewie, w dudka dziupli,
a ów dudek z marnym skutkiem
wtykał czubek w
kundla budkę…
Pies się do
muszelki wciskał,
ale zmieścił tam ćwierć pyska.
Dzik w
pośpiechu siadł na grzędzie –
spadał z niej
dwa razy prędzej.
Pomyśleli…
podumali
I do domów się
udali.
Zachęcam do rozmowy z
dzieckiem na temat wiersza: Czy wiersz cię rozbawił? Dlaczego? Które zwierzę was
najbardziej rozbawiło? Posłuchajcie wiersza jeszcze raz i powtórzcie rymujące
się słowa. O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu? Gdzie zwykle mieszkają te
zwierzęta? Dlaczego właśnie tam? Gdzie chciało zamieszkać każde z tych
zwierząt? Jak się skończyły ich próby zamieszkania w innych niż zwykle
miejscach? Czy to były odpowiednie dla nich domy? Dlaczego? Co by było, gdyby
człowiek chciał zamieszkać w tych miejscach, które wybrały zwierzęta? Po co
zwierzęciu potrzebny jest dom? Jak się nazywają domy znanych nam zwierząt:
kury, świni, konia, krowy?
KP 36a, 37
b
4. Stary Donald farmę
miał – zabawa muzyczna do piosenki.
Dziecko próbuje śpiewać piosenkę, poruszając się w wybrany sposób w jedną
stronę (np. krokiem dostawnym, skacząc na jednej nodze, podnosząc wysoko
kolana i klaszcząc pod nimi). W dalszej części zabawy dziecko proponuje kolejne
zwrotki o innych zwierzętach
Stary Donald farmę
miał
sł. i muz. tradycyjne
Stary Donald farmę
miał ija, ija, oł!
Na tej farmie pieska miał ija, ija, oł!
Słychać hau, hau tu, hau, hau tam,
Hau tu, hau tam, wszędzie hau, hau,
Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
Stary Donald farmę
miał ija, ija, oł!
Na tej farmie krowy miał ija, ija, oł!
Słychać mu, mu tu, mu, mu tam,
Mu tu, mu tam, wszędzie mu, mu,
Stary Donald farmę miał ija, ija, oł!
Stary Donald farmę
miał ija, ija, oł!
Na tej farmie kaczki miał ija, ija, oł!
Słychać kwa, kwa tu, kwa, kwa tam,
Kwa tu, kwa tam, wszędzie kwa, kwa,
Stary Donald farmę miał ija, ija oł!
5.Matematyka
w zagrodzie
– potrzebne będą
liczmany, np. nakrętki po napojach, patyczki, guziki czy klamerki. Dziecko układa je zgodnie z treścią
zadań i przelicza, np.:
- W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?
- Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?
- Po podwórku chodzi 1 krowa, 2 konie, 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku? (Można wspólnie zapisać działanie na kartce).
6.
Ćwiczenia grafomotoryczne - utrwalanie
litery łŁ.
Kropki,
kreski, litery. KP 13
Tęcza z mleka - potrzebna będzie np. miska, mleko, barwniki spożywcze ( najlepiej 3 kolory), wykałaczki. Mleko wlewamy do miski, dodajemy barwniki ( kolorowe krople w różnych miejscach na powierzchni), mieszamy wykałaczkami. Spróbujcie coś narysować na mleku.
Uciekający pieprz- potrzebna będzie np. miska, mleko, pieprz, mydło lub płyn do naczyń. Nalejcie trochę mleka do miski, na środku nasypcie trochę pieprzu. Umoczcie palec wskazujący w mydle, a następnie zamoczcie go w pieprzu. Co zauważyliście?
Dojenie krowy - przygotujcie gumową rękawiczkę. W rękawiczce, na palcach zróbcie malutkie dziurki. Nalejcie do środka wody. Poproście rodzeństwo lub rodziców aby potrzymali rękawiczkę nad większą miską, a wy spróbujcie „wydoić krowę”. W zabawie może wziąć udział cała rodzina, a żeby było ciekawiej włączcie stoper i zmierzcie wasze czasy. Zobaczymy, kto był najszybszy. Powodzenia!
Dziękuję za przesyłane zdjęcia z wykonanymi pracami i pozdrowienia. Wszystkie prace są piękne. Brawo!!! Przechowujcie je w teczkach.
Pozdrawiamy :) Pani Danka i Pani Asia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz