wtorek, 15 grudnia 2020

16.12.2020

 16.12.2020 r.


Temat: Święta tuż, tuż.

⦁    Zestaw ćwiczeń porannych:
– „Idą święta” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozdaje dzieciom butelki. Przedszkolaki swobodnie poruszają się po pokoju. Na sygnał i hasło R.: Idą święta! – zatrzymują się, uderzają butelkami o podłogę i skandują rytmiczne: Idą święta…!, aż R. da sygnał do swobodnego poruszania się.
– „Porządki” – zabawa z wymachem rąk. Dzieci trzymają butelki oburącz: jedna ręka z jednej strony butelki, druga na przeciwległym końcu butelki, nogi w rozkroku. Na sygnał i hasło R.: Porządki! – dzieci unoszą butelkę ze wspięciem na palce, następnie opuszczają ręce i pięty.

– „Dekorujemy choinkę” – zabawa z elementem skłonu. Dzieci dobierają się w pary, stają do siebie plecami, przekładają i podają sobie butelkę między kolanami i nad głowami.

– „Wałkujemy ciasto” – ćwiczenie stóp. Dzieci w siadzie skulnym, ręce ułożone z tyłu na podłodze, przed stopami leży butelka. Na sygnał i hasło R.: Wałkujemy ciasto! – dzieci przesuwają stopami butelkę po podłodze w przód i do tyłu, do siebie.

– „Kto szybciej” – zabawa bieżna: dzieci stawiają butelki na podłodze. Poruszają się swobodnie, omijając butelki, tak by żadna z nich się nie przewróciła. Na sygnał i hasło R., np. Choinka! – dzieci zatrzymują się przy najbliższej butelce i czekają na sygnał R. do ponownego poruszania się.

2. „Gwiazda betlejemska” – oglądanie rośliny.
R.  prezentuje dzieciom kwiat doniczkowy: poinsecję, zwaną gwiazdą betlejemską. Objaśnia, że jest to symbol świąt Bożego Narodzenia.
Roślina nie ma kwiatów, lecz ozdobne liście. Dzieci liczą kolorowe liście. Roślinę ustawiają w dowolnym miejscu w domu (może obok choinki?). Ustalają z R. zasady dotyczące pielęgnacji rośliny.

3.„Polskie kolędy i pastorałki” – śpiewanie znanych dzieciom kolęd; określanie nastroju muzyki.
Rodzic prezentuje wybraną przez siebie kolędę, omawia jej treść oraz elementy muzyczne takie jak tempo, nastrój, dynamika, budowa piosenki (zwrotki, refren). Rodzic powtarza słowa kolędy z gestodźwiękami, dziecko powtarza je na zasadzie echa, akcentuje metrum melodii klaszcząc na „raz” oraz akompaniując wybranymi przez Rodzica instrumentami.

Propozycja kolęd: " Gdy się Chrystus rodzi...", „Przybieżeli do Betlejem…”



4. „Bakalie” – zabawa ćwicząca spostrzegawczość i motorykę małą.
Rodzic przygotowuje różne bakalie wymieszane w pojemniku oraz mniejsze pojemniki i pałeczki do chińszczyzny. Dzieci rozpoznają i podają nazwy bakalii. Następnie rozdzielają poszczególne bakalie do mniejszych pojemników, chwytając je pałeczkami.

5. „Ciasto rośnie i opada” – zabawy badawcze; poznawanie reakcji chemicznych.
Rodzic przygotowuje sodę, ocet, olej, barwnik, szklankę, dzbanek, pipetę (lub strzykawkę, gumową gruszkę) oraz patyki do szaszłyków. Wlewa do szklanki ocet, miesza delikatnie patykiem i dodaje barwnik (np. sok z buraka, bibułę). Następnie wsypuje do dzbanka opakowanie sody oczyszczonej, potem powoli wlewa olej (po ściance do dzbanka), nabiera pipetą zabarwiony ocet ze szklanki i po kropli wlewa do dzbanka. Dzieci obserwują zachodzącą reakcję chemiczną - powstawanie bąbli, podnoszenie się ich i opadanie, ciągłą „wędrówkę” od góry do dołu.
Rodzic tłumaczy, że kropelki zabarwionego octu wpuszczone do dzbanka z olejem i sodą powoli opadają na dno. Tam następuje reakcja chemiczna z sodą, w wyniku której wytwarza się gaz. Ten gaz otacza kropelki wpuszczonego octu, a one stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry. Kiedy wypłyną na powierzchnię oleju, gaz ulatnia się, a krople z powrotem stają się cięższe i opadają na dno.

6. „Aniołkowie i pastuszkowie” – zabawa matematyczno-słuchowa.
Dziecko ma liczmany (np. guziki, fasole, klocki), 2 styropianowe kubki oraz zestaw kartoników z cyframi 1–5 przygotowane przez Rodzica. R. proponuje zabawę w liczenie aniołków i pastuszków. Ustala z dzieckiem, że gdy usłyszy dźwięk np. trójkąta, to oznacza, że idą aniołki, gdy usłyszy bębenek – idą pastuszkowie. R. gra na trójkącie, a dziecko liczy dźwięki i wrzuca do kubka tyle liczmanów, ile usłyszało dźwięków. Układa przy kubku kartonik z odpowiednią cyfrą. Następnie R. uderza w bębenek, dziecko liczy dźwięki i wkłada do kubeczka odpowiednią liczbę liczmanów oraz podpisuje kartonikiem z cyfrą. Dziecko wysypuje liczmany, porównuje poprzez ustawienie w pary, gdzie jest więcej, a gdzie mniej. Dziecko zdolne porównuje zbiory na podstawie kartoników z cyframi.
 
7. „Choinka” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem KP2.55.  Dzieci wycinają poszczególne elementy, składają na pół, składają i sklejają według wzoru, tworząc choinkę. Pracę mogą ozdobić dowolnym materiałem.

8. „Pachnący dom” - ozdabianie pomarańczy.
Rodzic włącza kolędy, dziecko słucha lub śpiewa, jeżeli zna.
Rodzic daje dziecku pomarańcze i całe goździki, dziecko ozdabia owoc goździkami (wbijając je). Do pracy można zachęcić wszystkich domowników. Ozdobione pomarańcze przyozdobią wigilijny stół. Propozycja pastorałki, która umili Wam pracę.


 

9. „Fabryka prezentów” – zabawa ruchowa.
Dzieci swobodnie poruszają się po pokoju. Na sygnał i hasło Rodzica – nazwy zabawek – naśladują te zabawki, np. roboty, rowery, traktory, mówiące lalki, kotki.

Kochani, pamiętajcie o używaniu zwrotów grzecznościowych i o częstym myciu rąk!

W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...