08.06.2020
(poniedziałek)
Temat
dnia: Zwierzęta z całego świata
Drodzy
rodzice! Nie mamy jeszcze wszystkich dyplomów z Wyprawki. Prosimy o
dostarczenie ich najpóźniej do środy.
1. "Kto jak skacze"- Rozgrzewka
na dobry tydzień
2. „Ćwiczenia poranne”
„Kaczki
na wodzie” – ćwiczenia tułowia. Dzieci wykonują przysiady, podnoszą
wyimaginowany kamień i naśladują puszczenie „kaczki” na wodzie – rzuty prawą i
lewą ręką.
„Kto
silniejszy”
– ćwiczenia siłowe. Dzieci w parach z rodzicem siedzą przodem do siebie w
siadzie rozkrocznym, stopy zwarte ze stopami współćwiczącego. Trzymają
wspólnie szarfę za końce. Dziecko obniża plecy do leżenia tyłem – przeciągając
współćwiczącego do skłonu w przód, po czym następuje zmiana ról. Na sygnał
rodzica.: Kto silniejszy? dzieci starają się przeciągnąć partnera na
swoją stronę.
„Zanurzamy
się” – zabawa skoczna. Dzieci wykonują kilka sprężystych podskoków
obunóż w miejscu i przysiad podparty – zanurzają się w wodzie.
„Niedźwiedź zasypia” – ćwiczenia uspokajające.
Dzieci w siadzie skulnym, z głową zbliżoną do kolan robią wydech. Następnie w
siadzie prostym, ze wzniesionymi ramionami robią wdech.
3. „Zwierzęta małe i duże”– wysłuchanie opowiadania i
rozmowa na temat jego treści. N. zaprasza dzieci do wysłuchania opowiadania o
zwierzętach. Prosi o uważne słuchanie i zapamiętanie, czym różni się pszczoła
od osy, jakie zwierzęta mają podobny kolor skóry, dlaczego konie noszą takie
dziwne nazwy. N. może przyczepić na tablicy zdjęcia tych zwierząt, by dzieciom
było łatwiej skupić się na treści opowiadania.
Zwierzęta małe i duże Maciej Bennewicz
– Osa! – Ada zaczęła
nerwowo machać rękami, żeby odgonić owada.
– To nie jest osa,
tylko pszczoła – stwierdziła spokojnie babcia. – Przestań machać, to spokojnie
odleci i nic ci nie zrobi. A jak machasz, to możesz ją tylko zdenerwować.
Pomyśli, że chcesz jej zrobić krzywdę.
– Skąd wiesz, babciu,
że to pszczoła? – spytała Ada.
– Mój tata był
pszczelarzem, a teraz mój brat, Stanisław, również zajmuje się pszczelarstwem.
Całe dzieciństwo mieszkaliśmy z pszczołami. Osy są dłuższe i jaśniejsze od
pszczół. A pszczółki są krępe, grubiutkie i ciemne. Mają też więcej brązowych
włosków. Pewnie szukała tutaj pyłku kwiatów. Pszczoły rzadko kogoś żądlą bez powodu,
to bardzo pożyteczne owady.
– Wiem, babciu, robią
miód – stwierdziła Ada.
–
Tak, aniołku. – Babcia czasem w ten miły sposób zwracała się do Ady. – Pszczoły
wytwarzają miód z pyłku kwiatów. Muszą się dużo napracować, żeby zebrać
zapasy. Jeden słoiczek miodu to praca setek pszczół.
– Babciu, a skąd pszczoły wiedzą, dokąd mają lecieć po ten pyłek,
z którego robią miód – spytał Adam. – Przecież nie potrafią mówić. Nie mogą
spytać o drogę, nie mają też map ani nawigacji.
– Pszczoły wylatują z ula na zwiad. Jeśli któraś z nich znajdzie
pole pełne smakowitego pyłku kwiatowego, na przykład kwitnącego rzepaku, lub
aleję lip, wówczas zbiera pyłek i wraca do ula. Na miejscu informuje pozostałe
pszczoły w ich specjalnym, tajemniczym języku.
– W tajemniczym języku? – zdziwił się Adam.
– Tak – przytaknęła babcia. – Pszczółka tańczy i w ten sposób
pokazuje innym pszczołom, którędy lecieć na pole obfite w pyłek, jak jest
daleko i jakie znaki po drodze wskażą właściwy kierunek.
– Tańczy? – powtórzyła Ada.
– Tak jest, macha skrzydełkami, wykonuje specjalne kroki i to jest
tajemnicza mowa pszczół. Inne się przyglądają, a potem, żeby zapamiętać trasę,
naśladują ruchy mądrej przewodniczki. I już kilka chwil później pole jest pełne
pszczół, które zbierają pyłek. Pszczoły przenoszą pyłek z kwiatu na kwiat,
dzięki czemu zapylają kwiaty, a te mogą potem zmieni się w owoce.
– A przy okazji z pyłku powstaje miód – dodała Ada.
– Znakomicie – pochwaliła ją babcia.
– Pszczoła jest prawie takiego samego koloru jak żyrafa –
stwierdził Adam, który przeglądał właśnie książkę o zwierzętach. – Czy żyrafy
też zapylają kwiaty? – Chłopiec wskazał fotografię, na której długi język
żyrafy dotykał liści na wysokim drzewie.
– Nie, syneczku – odpowiedziała babcia, która była biologiem,
dlatego znała się na zwierzętach jak nikt w rodzinie. – Żyrafy jedzą liście.
Muszą szybko obgryźć jedno drzewo akacji, gdyż ta roślina potrafi ostrzegać
inne w pobliżu przed intruzami.
– Babciu, w jaki sposób akacje ostrzegają się nawzajem? – spytała
Ada.
– Po kilku minutach obgryzania sok w liściach robi się gorzki i
przestaje żyrafom smakować. Dzięki temu akacja traci tylko trochę liści. Gdyby
nie ten ochronny zabieg,
– Ciekawe, czy na świecie są jeszcze inne zwierzęta w podobnym
kolorze jak pszczoły mogłaby stracić ich zbyt wiele i nie przeżyć. Jednak
dzięki mechanizmowi obronnemu chroni siebie i inne drzewa w pobliżu, które na
sygnał także gorzknieją.
– Bardzo mądre te akacje – stwierdziła Ada.
i żyrafy – zamyślił się Adam.
– Nie mówi się „w kolorze” tylko w podobnym umaszczeniu, prawda,
babciu? – Ada zrobiła mądrą minę.
Adam wzruszył ramionami i ostentacyjnie odwrócił się, zakrywając
książkę.
– Można mówić, jak się chce – żachnął się.
– Zamiast się kłócić i robić sobie przykrość, poszukajcie zwierząt
podobnych do pszczół, czyli żółto-pomarańczowo-brązowych – zarządziła babcia.
Pogłaskała Adama po głowie i poprosiła o przyniesienie kilku
książek. Po chwili na stole pojawiły się zdjęcia i rysunki tygrysa, szerszenia,
kota domowego, psa, kameleona i konia.
– Co do słowa „umaszczenie” to prawda, tak się mówi – stwierdziła
babcia. – Kolor zwierzęcia to inaczej jego umaszczenie. Hodowcy koni nazywają
w bardzo ciekawy sposób różne kolory, czyli umaszczenia tych zwierząt. Na
przykład koń, który wydał się wam podobny do pszczoły, nosi nazwę srokacz albo
inaczej koń maści srokatej.
Adam wstał i po chwili przyniósł kolejną książkę, tym razem z
fotografiami koni.
- Naucz nas, babciu, maści konia- zaproponował i wskazał palcem jasnobrązowego konia z ciemnobrązową grzywą.
- To jest koń gniady- odpowiedziała babcia, poprawiając okulary.
Adam przerzucił kilka kartek i w końcu jego palec trafił na szarobiałego konia w czarnobrązowe ciapki.
- Wygląda, jak lody straciatella- ucieszyła się Ada.- Uwielbiam ten smak.
- To jest maść taranta albo tarantowata- stwierdziła babcia.
Adam wskazał czarnego konia.
- Naucz nas, babciu, maści konia- zaproponował i wskazał palcem jasnobrązowego konia z ciemnobrązową grzywą.
- To jest koń gniady- odpowiedziała babcia, poprawiając okulary.
Adam przerzucił kilka kartek i w końcu jego palec trafił na szarobiałego konia w czarnobrązowe ciapki.
- Wygląda, jak lody straciatella- ucieszyła się Ada.- Uwielbiam ten smak.
- To jest maść taranta albo tarantowata- stwierdziła babcia.
Adam wskazał czarnego konia.
– To koń kary – odpowiedział babcia. – Ten ma granatowy połysk,
więc mówi się o nim koń kruczy, bo ma umaszczenie podobne do tego ptaka. U koni
mówimy o umaszczeniu, u ptaków – o upierzeniu.
– A kruki, babciu, co to za ptaki? – spytała Ada.
– Kruki żyją bardzo długo. Najstarszy żył ponoć w Londynie na
zamku Tower. Miał 44 lata. Kruki łączą się w pary na całe życie. Potrafią
bronić swego terytorium i są wszystkożerne, czyli jedzą, co im do dzioba
wpadnie. – Babcia zaśmiała się i wyciągnęła z szafki herbatniki.
– Super, znamy już cztery umaszczenia koni! – Adam aż klasnął w
ręce z radości. – Srokacz, gniady, taranta i kary.
– Oraz zwyczaje pszczół, żyraf i kruków – uzupełniła Ada.
– Proponuję małe powtórzenie. Wydrukujemy czarno-białe rysunki
koni, a wy pokolorujecie je zgodnie z poznanym umaszczeniem.
– Super! – ucieszyły się dzieciaki.
– Babciu, a można narysować srebrnego konia – spytała Ada. –
Takiego jak jednorożec?
– Oczywiście, że tak, koń o srebrnym umaszczeniu to maść siwa lub
biała, a lekko kremowa to jeleniowata.
Srokacz,
gniady, taranta i kary
Gdy razem ustawisz – będą dwie pary.
W jednym powozie cztery koniki,
Jadą w zaprzęgu zwanym kwadryga.
A
piąty konik jak jednorożec
Siwą ma grzywę i białe nozdrza.
Cały jest biały, to umaszczenie
Czasem nazywa się maścią jelenia.
Po przeczytaniu
opowiadania N. zadaje dzieciom pytania: O jakich zwierzętach opowiadała babcia?
Czy zapamiętaliście, czym różni się pszczoła od osy? Skąd pszczoły wiedzą,
gdzie mają lecieć po pyłek kwiatowy? Jak myślicie, czy takie naśladowanie
ruchów pszczoły jest proste? Jakie inne zwierzęta mają „kolor” podobny do
pszczół? Czy wiecie dlaczego zwierzęta mają paski? (Paski służą za kamuflaż
i zapewniają ochronę przed drapieżnikami. Pomagają też regulować temperaturę
ciała –czarne paski pochłaniają ciepło, a jasne je oddają).
4. „Pszczółka”
– zabawa ruchowa. Dziecko naśladuje bzyczenie pszczoły i używając rąk, zaczyna naśladować lot
pszczoły. Unosi i opuszcza ręce, zatacza koło i siada na kwiatku (
poduszce) zastyga w milczeniu.
5.„Przeszkoda”– zabawa ruchowa. R. układa z linek dwie równoległe linie stanowiące rów. Po jednej stronie rowu wyznacza pastwisko dla zwierząt, po drugiej – wodopój. Dziecko naśladuje zwierzęta i biegnie z pastwiska do wodopoju i z powrotem, za każdym razem przeskakując przez rów. Dzieci bawią się przy dźwiękach finału Karnawału zwierząt Camille’a Saint-Saensa.
6.„Zwierzęta”– zabawa matematyczna. R.
rozdaje dziecku karty z W17 oraz
mały dywanik i tacke lub talerzyk.
Ponadto R. prosi dzieci o wyjęcie cyfr z Alfabetu. Zaprasza dziecko do
nazywania zwierząt widocznych na ilustracjach. Może poprowadzić tę część
zabawy w języku angielskim (bocian – stork, słoń – elephant,
żyrafa – giraffe,
lew – lion, wąż – snake, jaszczurka – lizard, żaba – frog).
Następnie R. zaprasza dziecko do ilustrowania opowiadania obrazkami:
Poproszę, abyś wybrał ze swojego zestawu wszystkie ptaki. Ile ich jest? Na
jednym podwórku spotkały się cztery ptaki, połóż je na swoim dywaniku: sikorka, wróbel, gołąb i gęś. Ile
ich było? Nagle z domu wyszła gospodyni i to wystraszyło sikorkę i wróbla. Te
dwa ptaki odleciały, odejmę je z tablicy. Ile ich zostało? Po zakończeniu opowieści R. prosi dziecko, aby
wyjęło cyfry, które ilustruję liczbę ptaków na początku i na końcu historii.
Pomiędzy nimi R. przyczepia znak odejmowania i prosi dziecko, aby zrobiło to
samo. Znajdź cyfry w Alfabecie i
ułóż wynik.
R. proponuje jeszcze kilka ćwiczeń tego rodzaju, za każdym razem
prosząc dziecko, by ułożyło również zapis liczbowy. Chętnie dzieci mogą
zaproponować opowiadanie dotyczące odejmowania dla R.
7. „Jak
wygląda znak odejmowania? –
zabawa ruchowa. R. prezentuje dziecku sposób pisania znaku odejmowania.
Następnie prosi, by spróbowało go pokazać za pomocą różnych części ciała.
Chętne dzieci podają pomysły, które powtarza R. Na koniec dziecko pisze znak
odejmowania w powietrzu i na podłodze, układa z kredek, patyczka.
8. Praca
w Kartach Pracy
Praca z
KP4.34a –
przeliczanie zwierząt, zapisywanie odejmowania.
Praca z
KP4.34b –
wykluczanie ze zbioru, odszukiwanie zwierzęcia, które nie pasuje do pozostałych.
Rysowanie zwierzęcia zgodnie z instrukcją.
9. „Jakie słyszysz zwierzę?” – zabawa dźwiękowa.
Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez
różne zwierzęta. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, jakie zwierzę właśnie
słyszały.
Kochani
pamiętajcie oczywiście o higienie rąk i stosowaniu zwrotów grzecznościowych.
Udanego dnia i tygodnia:) Pani Danka i Pani Asia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz