niedziela, 3 maja 2020


04.05.2020 r.

Temat dnia : Moje ulubione książki.

1. Poranne czynności higieniczne – samodzielne działania dzieci. 

Kochani, zachęcam Was do tego, byście bardzo dokładnie wyszorowali swoje zęby, umyli dokładnie twarz i dłonie. Przypominam o częstym myciu rąk, a jeśli musicie wyjść z mamą lub tatą do sklepu, na spacer, nie zapomnijcie o maseczce ochronnej.

2. Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami- ćwiczenia poranne




3. "Moje książki"

Zagadka
Chodź nie ma zamka ani kluczyka,
często otwierasz ją i zamykasz .
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści ,
wierszyków, bajek i opowieści.


„Moje książki”Słuchanie wierszyka I. Salach 

Moje książki kolorowe stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
a więc ją do ręki bierz.

Rodzic rozmawia z dziećmi na temat przeczytanego wiersza.
- Jak myślisz o czym sobie w tym tygodniu porozmawiamy?
- A dlaczego dobrze jest mieć książeczki w domu i czytać je codziennie?
- Według Ciebie, czego możemy dowiedzieć się z książek?

4. „Ulubiona książka” 
Rodzic zachęca dziecko, aby zastanowiło się, jaka jest jego ulubiona książka. Kto jest jej bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono. Rodzic ustala wspólnie z dzieckiem czas potrzebny dla dziecka na zastanowienie się. Po upływie tego czasu zaprasza dziecko do rozmowy.
Czy chciałabyś/ chciałbyś opowiedzieć o swojej ulubionej książce? Z czego jest wykonana Twoja książka?

Rodzic rozmawia z dzieckiem i prezentuje dziecku, w miarę możliwości, różne rodzaje książek drukowanych np.: z bajkami, z wierszami, z opowiadaniami, albumy, atlasy, komiksy oraz nowoczesnych, elektronicznych książek takich jak: e-booki, audiobooki.

Audiobook- Książki do słuchania to audiobooki. Są dźwiękowym zapisem publikacji książkowych. Teksty czytane są przez lektorów, bardzo często znanych aktorów. Najczęściej można je zakupić na płytach CD. Można je odtwarzać zatem w tych urządzeniach, które odczytują zapis na płycie – na komputerach stacjonarnych, laptopach i odtwarzaczach CD. Coraz częściej audiobooki dostępne są w formacie MP3, najpopularniejszym formacie do przechowywania dźwięków, muzyki.

Ebook (e-book, e-książka, książka elektroniczna, publikacja elektroniczna) to książka, której treść zapisana jest w formie elektronicznej. Jej czytanie jest możliwe na urządzeniach komputerowych takich jak czytniki książek elektronicznych (e-czytniki), komputery, tablety czy telefony komórkowe typu smartfon. 

5. "Jak powstaje książka?"film stworzony na warsztatach animacji w Księgarni Dwie Siostry


6. „Jak się czujesz, gdy…” – zabawa dramowa. Dzieci siedzą w kole. R. wyjaśnia zasady zabawy: Za chwilę przeniesiemy się w naszej zabawie do smoczej jamy, takiej samej jak  pod Wawelem, w książce o Smoku Wawelkim. Smoka tam już nie ma od dawna, bo – jak wiesz – znamy go tylko z legendy. Ale będziemy poruszać się po pieczarze i wyobrażać sobie, jak moglibyśmy się poczuć, gdyby wydarzyło się coś, o czym opowiem. Postaraj się to pokazać mimiką twarzy, gestem, słowem. Dziecko wstaje R. snuje opowieść, w której dziecko zwiedza smoczą jamę. R. konstruuje zdania w taki sposób: Wędrujemy przez jaskinię. Rozglądamy się. Pokaż, jak się czujesz, gdy niespodziewanie spotkamy nietoperza, gdy zobaczymy światełko w kącie jaskini, gdy spotkamy innych ludzi, gdy znajdziemy smoczy kieł, gdy znajdziemy wyjście itp. Kończąc zabawę, R. powinien powiedzieć: Teraz kończymy naszą wyprawę, wychodzimy z jamy, znowu jesteśmy w domu..

7. „J jak jama” – prezentacja litery w wyrazie. R. pisze na kartce litery „j, J”wskazuje ilustrację, następnie model sylabowy wyrazu. Prosi dziecko o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: ja-ma, jednocześnie wskazując kolejne pola na planszy. 
Dziecko wraz z R. liczy sylaby zawarte w wyrazie. R. prosi dziecko o zaproponowanie innego gestu, który pozwoli łatwo pokazać podział na sylaby, np. tupanie, dotykanie podłogi palcem. Następnie R. wskazuje na planszy schemat głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), i prowadzi zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej z sylabową. Dziecko przelicza głoski, wspomagając się polami w książce (Karty Pracy 4, str. 14.)  R. prezentuje sposób pisania liter "J, j" na tablicy na kartce. Prosi dziecko, by napisało literę palcem na dywanie i w powietrzu. Zwraca uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w liniaturze. W tym celu może narysować na tablicy 3 linie zwieńczone dachem. Środkową linię należy pogrubić – to jest parter. Linia pod nią – to piwnica, a nad nią – strych. Pisząc litery „J, j” R. może się posługiwać określeniami „strych”, „piwnica”, „parter”, aby obrazowo utrwalić miejsce litery w liniaturze.

·         Praca z KP4.14a – identyfikowanie głoski „j” w słowach, zaznaczanie jej w odpowiednich miejscach.
·         Praca z KP4.14b – rysowanie obrazów z wykorzystaniem kształtu litery J, pisanie litery J, j po śladzie.

„Układamy i piszemy j” – R. pokrywa blat stolika folią spożywczą. Dziecko siada przy stoliku, a R. wyciska nieco pianki do golenia. Po polisensorycznym poznaniu pianki dzieci rozsmarowują ją na fragmencie stolika, tworząc powierzchnię do pisania. R. umieszcza wzór litery „J, j” w widocznym miejscu w taki sposób, by dziecko widziało ją z odpowiedniej perspektywy. Dziecko pisze literę „J, j” na powierzchni pokrytej pianką, pamiętając
o zachowaniu właściwego kierunku pisania. Jeśli dziecko ma trudność z samodzielnym napisaniem litery, R. może zrobić wzór na blacie, aby dziecko wodziło po nim palcem.

8. „Będziemy robić papier” – R., przygotowuje z dzieckiem materiały do pracy w następnym dniu, pokazuje kolejne czynności:
1. darcie papieru na drobne kawałki.
2. wrzucanie ich do miski
3. zalewanie masy wrzątkiem (ostrożnie z wrzątkiem!!)
R. prosi, aby dziecko wykonało tę pracę zgodnie z instrukcją. Masę zostawiamy w misce do następnego dnia. Będzie ona potrzebna do wykonania papieru czerpanego.

9. „Zasady Korzystania z książek”




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...