04.05.2020 r.
Temat dnia : Moje ulubione książki.
1. Poranne czynności higieniczne – samodzielne działania
dzieci.
Kochani, zachęcam Was do tego, byście bardzo
dokładnie wyszorowali swoje zęby, umyli dokładnie twarz i dłonie. Przypominam o
częstym myciu rąk, a jeśli musicie wyjść z mamą lub tatą do sklepu, na spacer,
nie zapomnijcie o maseczce ochronnej.
2. Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami- ćwiczenia poranne
3. "Moje książki"
Zagadka
Chodź nie ma zamka ani kluczyka,
często otwierasz ją i zamykasz .
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści ,
wierszyków, bajek i opowieści.
„Moje książki”- Słuchanie wierszyka I. Salach
Moje książki kolorowe stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
a więc ją do ręki bierz.
Rodzic rozmawia z dziećmi na temat przeczytanego
wiersza.
- Jak myślisz o czym sobie w tym tygodniu porozmawiamy?
- A dlaczego dobrze jest mieć książeczki w domu i czytać je codziennie?
- Według Ciebie, czego możemy dowiedzieć się z książek?
4. „Ulubiona książka” –
Rodzic zachęca dziecko, aby zastanowiło się, jaka jest jego ulubiona
książka. Kto jest jej bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono. Rodzic
ustala wspólnie z dzieckiem czas potrzebny dla dziecka na zastanowienie się. Po
upływie tego czasu zaprasza dziecko do rozmowy.
Czy chciałabyś/ chciałbyś opowiedzieć o swojej ulubionej książce? Z czego
jest wykonana Twoja książka?
Rodzic rozmawia z dzieckiem i prezentuje dziecku, w miarę możliwości, różne
rodzaje książek drukowanych np.: z bajkami, z wierszami, z opowiadaniami,
albumy, atlasy, komiksy oraz nowoczesnych, elektronicznych książek takich jak:
e-booki, audiobooki.
Audiobook- Książki do słuchania to audiobooki. Są dźwiękowym zapisem publikacji książkowych. Teksty czytane są przez
lektorów, bardzo często znanych aktorów. Najczęściej można je zakupić na
płytach CD. Można je odtwarzać zatem w tych
urządzeniach, które odczytują zapis na płycie – na komputerach stacjonarnych,
laptopach i odtwarzaczach CD. Coraz częściej audiobooki dostępne są w formacie MP3, najpopularniejszym formacie do
przechowywania dźwięków, muzyki.
Ebook (e-book, e-książka, książka elektroniczna,
publikacja elektroniczna) to książka, której treść zapisana jest w formie
elektronicznej. Jej czytanie jest możliwe na urządzeniach komputerowych takich
jak czytniki książek elektronicznych (e-czytniki), komputery, tablety czy
telefony komórkowe typu smartfon.
5. "Jak powstaje książka?"- film stworzony na warsztatach animacji w Księgarni Dwie Siostry
6. „Jak się czujesz, gdy…” – zabawa dramowa. Dzieci siedzą w kole. R.
wyjaśnia zasady zabawy: Za chwilę przeniesiemy się w naszej zabawie do
smoczej jamy, takiej samej jak pod Wawelem, w książce o Smoku
Wawelkim. Smoka tam już nie ma od dawna, bo – jak wiesz – znamy go tylko z
legendy. Ale będziemy poruszać się po pieczarze i wyobrażać sobie, jak
moglibyśmy się poczuć, gdyby wydarzyło się coś, o czym opowiem. Postaraj się to
pokazać mimiką twarzy, gestem, słowem. Dziecko wstaje R. snuje
opowieść, w której dziecko zwiedza smoczą jamę. R. konstruuje zdania w taki
sposób: Wędrujemy przez jaskinię. Rozglądamy się. Pokaż, jak się
czujesz, gdy niespodziewanie spotkamy nietoperza, gdy zobaczymy światełko w
kącie jaskini, gdy spotkamy innych ludzi, gdy znajdziemy smoczy kieł, gdy
znajdziemy wyjście itp. Kończąc zabawę, R. powinien powiedzieć: Teraz
kończymy naszą wyprawę, wychodzimy z jamy, znowu jesteśmy w domu..
7. „J jak jama” – prezentacja litery w wyrazie. R. pisze
na kartce litery „j, J”, wskazuje ilustrację, następnie model sylabowy wyrazu. Prosi
dziecko o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: ja-ma, jednocześnie
wskazując kolejne pola na planszy.
Dziecko wraz z R. liczy sylaby zawarte w
wyrazie. R. prosi dziecko o zaproponowanie innego gestu, który pozwoli łatwo
pokazać podział na sylaby, np. tupanie, dotykanie podłogi palcem. Następnie R.
wskazuje na planszy schemat głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i
czerwonych (samogłoski), i prowadzi zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej
z sylabową. Dziecko przelicza głoski, wspomagając się polami w książce (Karty
Pracy 4, str. 14.) R. prezentuje sposób pisania liter "J, j" na
tablicy na kartce. Prosi dziecko, by napisało literę palcem na dywanie i w
powietrzu. Zwraca uwagę na kierunek pisania litery oraz na jej miejsce w
liniaturze. W tym celu może narysować na tablicy 3 linie zwieńczone dachem.
Środkową linię należy pogrubić – to jest parter. Linia pod nią – to piwnica, a
nad nią – strych. Pisząc litery „J, j” R. może się posługiwać określeniami
„strych”, „piwnica”, „parter”, aby obrazowo utrwalić miejsce litery w
liniaturze.
· Praca z KP4.14a –
identyfikowanie głoski „j” w słowach, zaznaczanie jej w odpowiednich miejscach.
· Praca
z KP4.14b – rysowanie obrazów z wykorzystaniem
kształtu litery J, pisanie litery J, j po śladzie.
„Układamy i piszemy j” – R. pokrywa blat stolika folią spożywczą.
Dziecko siada przy stoliku, a R. wyciska nieco pianki do golenia. Po
polisensorycznym poznaniu pianki dzieci rozsmarowują ją na fragmencie stolika,
tworząc powierzchnię do pisania. R. umieszcza wzór litery „J, j” w widocznym
miejscu w taki sposób, by dziecko widziało ją z odpowiedniej perspektywy.
Dziecko pisze literę „J, j” na powierzchni pokrytej pianką, pamiętając
o zachowaniu właściwego kierunku pisania. Jeśli
dziecko ma trudność z samodzielnym napisaniem litery, R. może zrobić wzór na
blacie, aby dziecko wodziło po nim palcem.
8. „Będziemy robić papier” – R., przygotowuje z dzieckiem materiały do
pracy w następnym dniu, pokazuje kolejne czynności:
1. darcie papieru na drobne kawałki.
2. wrzucanie ich do miski
3. zalewanie masy wrzątkiem (ostrożnie z wrzątkiem!!)
R. prosi, aby dziecko wykonało tę pracę zgodnie z instrukcją. Masę
zostawiamy w misce do następnego dnia. Będzie ona potrzebna do wykonania
papieru czerpanego.
9. „Zasady Korzystania z książek”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz