29.04.2020 (środa)
Temat dnia: Szlakiem Wisły
1. Zwiedzamy Polskę: – dzieci tworzą z rodzicami pociąg i
mówią, dokąd jedzie pociąg (wymieniają nazwę polskiego miasta). Dzieci starają
się zapamiętać nazwy wszystkich podanych miast i wymienić je na koniec zabawy.
2. Zagadki znad Wisły – dzieci
oglądają mapę Polski, wodzą palcem po Wiśle zaznaczonej na
ilustracji. Z pomocą rodzica odszukują miejsce, skąd wypływa Wisła, odczytują
nazwy miast, przez które przepływa w drodze do morza.
Rodzic zaprasza dzieci do zabawy: Przeczytam za chwilę
zagadki dotyczące miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do
morza. Poproszę, żebyście spróbowali je odgadnąć. Każda odpowiedź rymuje się z
treścią wiersza. Spróbujemy razem odszukać i wskazać te miasta na mapie.
Pamiętajcie, żeby zgłaszać chęć odpowiedzi podniesieniem ręki.
Zagadki znad
Wisły
Elżbieta
Śnieżkowska-Bielak
Zagadka
pierwsza
Popłyniemy Wisłą
Razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta,
Co leżą przed nami.
Już zakręca rzeka
I czule oplata
Miasto, co pamięta
Dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę,
Mężnych królów wielu,
Którzy tu rządzili
Na polskim Wawelu.
Każde dziecko teraz
Na pewno odpowie,
Gdzie jest zamek Wawel?
No, proszę?
W (Krakowie).
|
|
Zagadka
druga
Na brzegu
Syrenka,
Miasta swego broni.
Tarczą się osłania
I miecz trzyma w dłoni.
Dalej – Stare Miasto –
Barwne kamieniczki.
Zbiegają ku Wiśle
Wąziutkie uliczki Zamek,
a przed zamkiem
Na szczycie kolumny
Stoi sam król Zygmunt
Z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto,
Gdzie wciąż
mieszka sława?
To stolica Polski,
A zwie się (Warszawa).
Zagadka
trzecia
Teraz popłyniemy
Do miasta pierników,
Sporo się dowiemy
Tu o Koperniku.
Kiedy wyruszymy
Ulicami miasta,
Pomnik astronoma
Przed nami wyrasta.
Pierniki tu lepsze
Niż piecze babunia.
Gdzie dopłynęliśmy ?
Do miasta (Torunia)
Zagadka czwarta
Płyńże, miła Wisło,
Płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło –
Przed nami zatoka!
Wisła z sinym morzem
Zostać zapragnęła
I o rannej zorzy
Do morza wpłynęła.
Patrzy na ich przyjaźń
Neptun i po pańsku
Informuje Wisłę,
Że jest wreszcie w (Gdańsku)
Praca z KP4.13a – wycinanie i naklejanie fragmentów mapy Polski,
pisanie zdania po śladzie.
Praca z KP4.13b – umieszczanie nalepek, czytanie zdań, pisanie po
śladzie wyrazów z poznanych liter, rozwiązywanie rebusu.
3. Zrób to,
co ja – zabawa słuchowo-ruchowa. Dzieci
siedzą rodzic zaprasza je do zabawy: Dzisiaj zagramy na instrumentach,
które zawsze nosimy ze sobą. Będziemy wydobywać dźwięki z naszych dłoni, stóp,
kolan, łokci i innych części ciała. Ja zagram kilka dźwięków w taki sposób.
Patrzcie i słuchajcie uważnie, bo poproszę was o powtórzenie tego rytmu.
Rodzic prezentuje rytm: klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie –
dzieci powtarzają. Przykłady kolejnych rytmów:
• tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie;
• uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę;
• tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie.
Rodzic dostosowuje poziom trudności do możliwości dziecka. Potem dzieci
mogą proponować własny wymyślony rytm a rodzic powtarza.
W dowolnym momencie - określenie emocji przez dziecko (i pozostałych członków
rodziny) – poprzez wybór odpowiedniego symbolu
4. Orzeł i reszka – rodzic wspólnie z dzieckiem oglądają
monety przez lupę i wspólnie omawiają wygląd.
Monety i banknoty – wyprawka, karta 10 .
Jeżeli nie mamy to prawdziwe pieniądze (1zł, 2zł, 5zł oraz banknoty). Dzielą
swój zbiór na podzbiory: monety 1zł, 2zł, 5zł i banknoty. Dziecko porównuje
swój zbiór. Ustalają, że wszyscy mają tyle samo pieniędzy. Rodzic zadaje
dziecku pytanie ile ma monet: jedno-, dwu-, pięciozłotowych? Jak wygląda moneta
1zł, czym się różni od 2 zł i 5 zł? Dziecko układa przed sobą pięć monet o
nominale 1 zł. Rodzic pyta ile mają razem pieniędzy? Następnie prosi, by
dołożyły jeszcze 2 zł i pyta, ile złotych mają razem.
Sklep – zapoznanie z aspektem monetarnym. Rodzic pokazuje
dziecku zabawkę, że kosztuje ona 2 zł. Prosi dziecko, aby wyłożyło tyle
pieniędzy, ile potrzeba, by ją kupić. Następnie pokazuje zabawkę za 5 zł, za 4
zł, itp. (Uwaga! Dziecko może wybrać pieniądze w inny sposób, np. przy 4
zł: 4 x 1, 2 x 2 zł, 2 x 1 zł + 2zł). Rodzic zadaje pytanie dziecku: Czy znacie
jeszcze inne banknoty? Jakie mają nominały? Jak wyglądają?
5. Ćwiczenia grafomotoryczne. Kropki, kreski i litery. Karta nr 6
6. Gniazdo białego orła – baśń dla dzieci – w ramach relaksu
i odpoczynku po dzisiejszych zadaniach.
Podczas
spaceru i przez okno obserwuj nasze piękne miasto. Opowiedz rodzicowi, co Ci
się w nim najbardziej podoba. Powiedz rodzicowi swój adres. Jeżeli jeszcze go
nie znasz, to poćwicz. Powodzenia:) Pani Danka i Pani Asia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz