środa, 29 kwietnia 2020


29.04.2020 (środa)

Temat dnia:  Szlakiem Wisły   

1. Zwiedzamy Polskę:  – dzieci tworzą z rodzicami pociąg i mówią, dokąd jedzie pociąg (wymieniają nazwę polskiego miasta). Dzieci starają się zapamię­tać nazwy wszystkich podanych miast i wymienić je na koniec zabawy.


2. Zagadki znad Wisły – dzieci oglądają  mapę Polski, wodzą palcem po Wiśle zaznaczonej na ilustracji. Z pomocą rodzica odszukują miejsce, skąd wypływa Wisła, odczytują nazwy miast, przez które przepływa w drodze do morza. Rodzic  zaprasza dzieci do zabawy: Przeczytam za chwilę zagadki dotyczące miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza. Poproszę, żebyście spróbowali je odgadnąć. Każda odpowiedź rymuje się z treścią wiersza. Spróbujemy razem odszukać i wskazać te miasta na ma­pie. Pamiętajcie, żeby zgłaszać chęć odpowiedzi podniesieniem ręki.



Zagadki znad Wisły              
 Elżbieta Śnieżkowska-Bielak
                                              
Zagadka pierwsza
Popłyniemy Wisłą
Razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta,
Co leżą przed nami.
Już zakręca rzeka
I czule oplata
Miasto, co pamięta
Dawne dni i lata.

Bogactwo i chwałę,
Mężnych królów wielu,
Którzy tu rządzili
Na polskim Wawelu.
Każde dziecko teraz
Na pewno odpowie,
Gdzie jest zamek Wawel?
No, proszę? W (Krakowie).



Zagadka druga
Na brzegu Syrenka,
Miasta swego broni.
Tarczą się osłania
I miecz trzyma w dłoni.
Dalej – Stare Miasto –
Barwne kamieniczki.
Zbiegają ku Wiśle
Wąziutkie uliczki Zamek, a przed zamkiem
Na szczycie kolumny
Stoi sam król Zygmunt
Z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto,
Gdzie  wciąż mieszka sława?
To stolica Polski,
A zwie się (Warszawa).

Zagadka trzecia
Teraz popłyniemy
Do miasta pierników,
Sporo się dowiemy
Tu o Koperniku.
Kiedy wyruszymy
Ulicami miasta,
Pomnik astronoma
Przed nami wyrasta.
Pierniki tu lepsze
Niż piecze babunia.
Gdzie dopłynęliśmy ?
Do miasta (Torunia)

Zagadka czwarta
Płyńże, miła Wisło,
Płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło –
Przed nami zatoka!
Wisła z sinym morzem

Zostać zapragnęła
I o rannej zorzy
Do morza wpłynęła.
Patrzy na ich przyjaźń
Neptun i po pańsku
Informuje Wisłę,
Że jest wreszcie w (Gdańsku)



Praca z KP4.13a – wycinanie i naklejanie fragmentów mapy Polski, pisanie zdania po śladzie.  
Praca z KP4.13b – umieszczanie nalepek, czytanie zdań, pisanie po śladzie wyrazów z poznanych liter, rozwiązywanie rebusu.

3. Zrób to, co ja – zabawa słuchowo-ruchowa. Dzieci siedzą rodzic zaprasza je do zabawy: Dzisiaj zagramy na instrumentach, które zawsze nosimy ze sobą. Będziemy wydobywać dźwięki z naszych dłoni, stóp, kolan, łokci i innych części ciała. Ja zagram kilka dźwięków w taki sposób. Patrzcie i słuchajcie uważnie, bo poproszę was o powtórzenie tego rytmu.

Rodzic prezentuje rytm: klaśnięcie, tupnięcie dwiema nogami, klaśnięcie – dzieci powtarzają. Przykłady kolejnych rytmów:
• tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie;
• uderzenie dłońmi o podłogę, tupnięcie, tupnięcie, uderzenie dłońmi o podłogę;
• tupnięcie, tupnięcie, klaśnięcie, tupnięcie.
Rodzic dostosowuje poziom trudności do możliwości dziecka. Potem dzieci mogą  proponować własny wymyślony rytm a rodzic powtarza.

W dowolnym momencie - określenie emocji przez dziecko (i pozostałych członków rodziny) – poprzez wybór odpowiedniego symbolu

4. Orzeł i reszka – rodzic wspólnie z dzieckiem oglądają monety przez lupę i wspólnie omawiają wygląd.
Monety i banknoty – wyprawka, karta 10 . Jeżeli nie mamy to prawdziwe pieniądze (1zł, 2zł, 5zł oraz banknoty). Dzielą swój zbiór na podzbiory: monety 1zł, 2zł, 5zł i banknoty. Dziecko porównuje swój zbiór. Ustalają, że wszyscy mają tyle samo pieniędzy. Rodzic zadaje dziecku pytanie ile ma monet: jedno-, dwu-, pięciozłotowych? Jak wygląda moneta 1zł, czym się różni od 2 zł i 5 zł? Dziecko układa przed sobą pięć monet o nominale 1 zł. Rodzic pyta ile mają razem pieniędzy? Następnie prosi, by dołożyły jeszcze 2 zł i pyta, ile złotych mają razem.
Sklep  zapoznanie z aspektem monetarnym. Rodzic pokazuje dziecku zabawkę, że kosztuje ona 2 zł. Prosi dziecko, aby wyłożyło tyle pieniędzy, ile potrzeba, by ją kupić. Następnie pokazuje zabawkę za 5 zł, za 4 zł, itp. (Uwaga! Dziecko może wybrać pieniądze w inny sposób, np. przy 4 zł: 4 x 1, 2 x 2 zł, 2 x 1 zł + 2zł). Rodzic zadaje pytanie dziecku: Czy znacie jeszcze inne banknoty? Jakie mają nominały? Jak wyglądają?

5. Ćwiczenia grafomotoryczne. Kropki, kreski i litery. Karta nr 6

6. Gniazdo białego orła – baśń dla dzieci – w ramach relaksu i odpoczynku po dzisiejszych zadaniach.



Podczas spaceru i przez okno obserwuj nasze piękne miasto. Opowiedz rodzicowi, co Ci się w nim najbardziej podoba. Powiedz rodzicowi swój adres. Jeżeli jeszcze go nie znasz, to poćwicz.  Powodzenia:) Pani Danka i Pani Asia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szuwarki 14.01.2022

 Data 14.01.2022 (piątek) Temat kompleksowy: Kto to taki mama mamy, tata taty? Temat dnia: Życzenia dla babci i dziadka 1. Poranna rozgrzewk...